Na diverse SVS subs van groot (Ultra 16) to klein (Micro) en andere exoten die subwoofers maken, heb ik nu 2x de Teufel T10 sub staan, met een 10 inch woofer.
Verwachte er eerlijk gezegd niet veel van, 10 inch, 200 watt, 299,00 euro.......
En dan het missen van de +500 en +1000 watts, dat kan toch niet ?
Maar, wat is dit ?Op papier doet de T10 bij 3dB 33Hz, maar wat zie ik in mijn sub testen, hoorbaar op 25Hz en voelbaar op 30Hz !
Zal alles met de kamer te maken hebben, ik heb uiteraard geen "dode" kamer.
Dezelfde tests met de SVS SB1000 Pro, die 19 Hz zou moeten doen, hoorde ik op 20 Hz ietsje meer leven, maar niet schokkend, en die kwam ook pas echt tot leven waar de T10 dit ook doet.
Denk dat de conclusie getrokken kan worden dat de kamer eigenlijk met alles wat audio betreft de baas is, hoe groot de sub ook is, de kamer geeft de limiet aan, en vaak de buren
Ik heb trouwens een kamer piek zitten op 40 Hz, en dat is te horen.
Alles beneden die 40 Hz verliest snel "energie", en rap zachter gaan klinken, en dat geld voor iedere sub, ook voor de Ultra 16.
Goed, een mooi afgewerkte sub, en er is goed over nagedacht door de Duitsers.
Variable bass boost (laat ik op Neurtaal), mogelijkheid tot Automatisch aan/uit, en altijd aan.
Sommige sub fabriekanten vergeten dit "altijd aan" nog wel eens
En het mooie, dat Automatisch is te regelen via een set schroef !!
Daar kunnen anderen wat van leren gezien Auto toch vaak problemen geeft.
Dan gaat de sub weer eens niet aan, dan blijft ie weer aan, ik heb het allemaal ervaren.
Of je moet zitten te klooien met de gain vanaf de AVR, omhoog of omlaag, en dan weer aan de volume knop zitten draaien om dat te compenseren.
Met de T10 is dat een fluitje van een cent, gevoeligheid gewoon omhoog of omlaag zetten, ik zeg geef die Duitser een standbeeld
Ik heb zelfs de Kef KC62 in gedachte gehad, en dan maar 1, maar ook die werkt puur en alleen met een Auto stand....
Even terug naar de T10, al met al een prima sub (in mijn kamer) en vliegt zonder haperen door mijn subwoofer test bestanden, zoals sub vele malen duurder ook deden.
Geen krimp, geen vervorming, gewoon goed.
Ook is de sub "stil", dus geen brommetje, ruisvloer of rare tikken met aan/uit gaan, bij mij via een Master/Slave stekkerdoos.
Wel een nadeeltje, die vaste stekker van 1 meter, dat is wel een misser vind ik.
Ik heb zojuist een 3e besteld, want 4 subs in de kamer gaat gewoon lastig, 3 is geen probleem, maar wie weet
En dan Directional maar weer eens "testen", ben benieuwd........