Citaat van: themaestro op januari 28, 2022, 00:01:46
Het uitleggen van een geluidsbeeld is net zo lastig als omschrijven hoe men een wijn vindt. Ik bedoel hiermee dat er veel ruimte tussen de instrumenten zit waardoor het geluid niet chaotisch of druk overkomt. Hierdoor klinkt het geheel rustig en ontspannen. Zo beter?
Eh, nee, maar ik begrijp die wijn "kenners" ook niet...........
Op het punt na dat de ene speaker wat scheller klinkt en de ander wat meer bass/midden heeft, uit dezelfde prijsklasse, is het voor mij een pot nat.
En zoals de bekende speaker en versterker testers praten zakt mijn broek van af.
Aan een kant ben ik wel blij dat ik dit allemaal niet hoor, ik hoef (nu) alleen te kijken, staat het of staat het niet binnen het interieur.
Het verschil tussen een speaker van 500 euro en 1500 euro neem ik soms wel waar, alhoewel het toch wel weer lastiger gaat worden als het om
2 speakers gaat van hezelfde merk !
Dan is het grootste verschil vaak de uitvoering, vinyl op de rechthoekige kast, of 2 kleuren piano glans / houtfineer op een gebogen kast.
En nee, een gebogen kast klinkt niet anders dan een rechthoekige, maar die kost veel meer om te maken dan de rechthoekige.