Fijne kerels; Dit is een prettig forum. Ik krijg aardig wat reply en kan daar duidelijk iets mee. Het huis waarin ik woon is 20 jaren geleden "gezet"..... De "aarding" is in de meterkast duidelijk zichtbaar. Van die dikke koperen breinaalden of iets wat er op lijkt. Ik kan mezelf overigens herinneren, dat ik ergens in de woning wel eens groen/geel ben tegengekomen bij de lamp. Ik ben niet technisch maar weet dat dit aarde is. Die aarde hing, met een afsluitdopje, in "de doos" ..... Het is naar mijn idee redelijk eenvoudig om de aarding te realiseren.
Ik heb vanavond reeds een eletricien benaderd en die komt volgende week woensdag de zaak bekijken en aanleggen.
Kortom .......... Ik ga jullie raad opvolgen. Ik zal jullie ook uitleggen waarom. Met name het verhaal over "opflikkers" spreekt mij persoonlijk aan. Ik krijg ALTIJD OPFLIKKERS als ik de apparatuur aanraak.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar ik ben in ieder geval zo'n persoon die altijd optaters krijgt:
- als ik een autodeur open of dichtdoe ( als deze net heeft gereden )
- als ik thuis apparatuur aanraak
- als ik een stekker van een apparaat met een motor aanraak
- als ik een wollen trui aan of uittrek bij strenge koude ...........
Serieus jongens. Ik geleid werkelijk als de beste. Of juist niet?
Kunnen jullie dit fenomeen "verklaren" ..... Ik lieg dus geen woord van al het bovenstaande.
Dus ik ga aarde aanleggen. Daarna bouw ik direct een netsnoertje zoals op
platenspeler.com...
Daarbij zal ik de mantel aan de stekkerzijde tevens "aarden" ...
Verder heb ik de "test" van Vielzweck uitgevoerd. Stekker via een verlengsnoer ( met randaarde ) aangesloten in de keuken. Gevolg ........... Signaalmeter van de tuner blijft geheel STIL staan.
( Bij niet geaarde aansluiting zie je de signaalmeter heel lichtjes "bewegen") ..............
Ik zie het nut er dus nu zeker van in, dankzij jullie. Blijft mijn vraag nog overeind:
- Waarom ben ik zo gevoelig voor "optaters".......
Laag vetpercentage
?? Vocht
? Jomanda ....