Nog even over dat inspelen... Niet veel fabrikanten vermelden dit in het manual, slechts enkelen doen dit. Toevallig voor de center ( Mission M7C1) die ik pas getest heb stond dit netjes in het manual vermeld dat deze 24 uur ingespeeld moest
worden.Nu speelde dat voor mij niet echt omdat het een "occassion met ervaring" was.....
In de fabriek worden de (laag)speakers alleen "electro-mechanisch" gecontroleerd. D.w.z. dat er veelal een wisselende spanning wordt aangeboden om te kijken of de spoelen correct zijn en de spoel niet (mechanisch) aanloopt. Sommige, zichzelf respecterende fabrikanten, testen steekproefsgewijs (validatie als onderdeel van de kwaliteitscontrole ) een complete luidspeker, danwel een losse unit, d.m.v. meetmicrofoon op weergave gebied. Dit meer als bevestiging dat het productieproces nog steeds goed verloopt. Veelal is de kwaliteits sticker slechts een bevestigingof het volgens specificatie is gemaakt en zegt verder weinig over de "output"....
Voor PA-speaker toepassingen is het gebruikelijk dat m.n. de laagdrivers een 24-uurs test hebben gehad ( full-load) en ik kan me zo voorstellen dat de wat betere hifi fabrikanten dit intern ook doen.... Soms als je dit soort testen gaat bekijken en de tijd die ermee gemoeid is begin je te snappen waarom de ene luidspreker unit duurder is dan de andere