Citaat van: SB_Marantz op februari 09, 2024, 09:12:35https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/wharfedale-elysian-4
Amai! Zomaar even 8500 uitgeven of minus de 38% korting aan een paar luidsprekers die je nog niet eens beluisterd hebt en afgaat op een paar reviews?
Je hebt een vrij kleine ruimte las ik.
Hoe is de akoestiek?
Plaatsing moelijkheden?
Ik hoop voor je dat het goed zal uitpakken maar het kan ook een drama worden en wat dan?!
En mocht het ''goed'' uitpakken weet je nog niet of je het uiterste uit de betreffende speaker aan het halen bent.
Om dat te weten is er even wat meer nodig dan alleen luisteren wat ik al meerdere malen heb aangegeven.
Verder kan ik in dit geval wel wat harde maar ook eerlijke uitspraken doen over de 991.
Maar ik ga me op de vlakte houden en zeg alleen: ''Het hoog.''
Mijn ervaringen met Wharfedale zijn tot op heden positief in combinatie met mijn woonkamer en Marantz Apparatuur en in combinatie met de RB-991.
Ga ik het uiterste uit de betreffende speaker halen, neen dat weet ik nu al.
- ik vind mijn akoestiek niet slecht, maar ideaal zal ze niet zijn, ik denk geen enkele normale woonkamer dat is
- vandaag is de cinema 40 de voorversterker, niks mis mee, maar dat weet ik nu al dat dit de beperkende factor zal zijn, vandaar dat ik ook dit topic startte, om voor stereo de SACD 30n als voorversterker te gebruiken en de cinema 40 totaal niet te gebruiken
- de RB-991 heeft meer dan waarschijnlijk wel zijn gebreken. Maar toen ik ze kocht als aanvulling voor de SR8002 had ik ook 2 nieuwe geïntegreerde versterkers (NAD C 275BEE en een Vincent SV-232) mee op test, en voor mij stak dit oud beestje er met kop en schouders boven uit, enkel de Vincent had een mooier en strakker laag. Vandaag is er met het hoog niks mis, en ik hou niet van teveel hoog, mij klinkt dat dan ook snel te schel.
De persoon aan wie ik de SACD 30n kocht had 25000€ kostende speakers en een eindtrap van zo'n 5000€ en zijn set klonk voor mij veel te schel, hij vond het blijkbaar prima.
Het is inderdaad een gok, maar deze Elysian's bouwen verder op de OPUS reeks die ik heb en op de EVO 4. En een constante in de reacties over deze 3 reeksen is steeds dezelfde, ze presteren beter dan hun prijs doet vermoeden.
En ja wat is groot en wat is klein. Oké mijn appartement is klein. In het verleden heb ik woonkamers gehad van snel 48m², dat is nu 23m² in L-vorm maar heb wel hoge plafonds 2,70m. Dus ja ze zullen wel nog meer tot hun recht komen in een grotere ruimte.
Maar als ze evengoed of beter klinken dan de OPUS dan ben ik tevreden, want ik weet dat er nog progressie mogelijk is. Speakers zijn het onderdeel die het langst in mijn set blijven en als deze bevallen denk ik niet er ooit nog andere zal kopen.
Verder kocht ik ze online, dus heb ik recht op minstens 15 dagen herroepingsrecht.
En ik snap zeker dat niet iedereen zo'n gok van 5300€ neemt. Maar weet dat ik geen kinderen heb (en de kans dat die er nog komen is heel klein en realistisch gezien onbestaande, maar zeg nooit nooit), of een vrouw aan wie ik moet denken mocht ik er niet meer zijn, en dit bedrag op 3 maand bijeen kan sparen. En ik hoop natuurlijk nadien ook nog iets te recupereren als de OPUS in de verkoop gaan, al heb ik totaal geen idee wat die nog waard zijn.