Een topic op slot snap ik nooit. In de kroeg krijg je ook geen plakkertje zodra de ander het zat is
Citaat van: Vinyl_Fuchs op november 09, 2018, 21:46:11
Daar gaan hogere spanningen door, Rob.
En daar ga je juist de mist in, want lagere spanningen zijn naar verhouding veel gevoeliger voor storing. En de storing moet weggefilterd worden, en dat geeft soms nadelige effecten. Dat is meetbaar.
Daarom gebruik ik graag een goede link die afgeschermd is evenals een goede voedingskabel. Naar mate je daarmee verder gaat kom je steeds meer dingen tegen, leer je luisteren naar je set en snap je welke verschillen mogelijk zijn. Ik ben in het stadium aanbeland dat de stroomvoorziening in de muur de zwakkere schakel is, teveel interferentie van geschakelde voedingen op dezelfde groep. Hier komt dan op termijn ook een eigen groep voor wat voor mij een redelijk kleine ingreep is.
Een kabel welke slecht gemonteerd is met veel te dun draad (lees, het standaard snoertje) geeft veel mogelijkheid tot storing van buitenaf, het signaal komt naar verhouding nog eens moeilijk door het stekkertje heen omdat de draad matig gemonteerd is aan de stekker. Als je geen idee hebt welke storing er allemaal in de lucht zit, pak dan eens een AM radiootje en ga door het huis wandelen. Kom eens in de buurt van routers en andere digitale schakelende apparatuur.
We kennen allemaal wel het bekende geluid van een bellende telefoon in de buurt van een audiocomponent. De telefonie is veranderd waardoor we dit bijna niet meer hebben, de audio is zo snel niet veranderd. Ik begin maar niet eens over harmonischen welke je kunt ervaren, hierdoor.
Al deze kleine nadelige dingen van goedkope kabels (nog even los van eventuele slechte apparatuur) kan een slechte invloed hebben op de weergave. Om even terug te komen op een eerdere posting:
Citaat van: renes59 op november 09, 2018, 18:54:32
Plaatsing van de instrumenten wordt beter?, een interlink doet iets veranderen wat tijdens de opname vastgelegd wordt, grote nonsens.
De interlink veranderd niets, de interlink laat méér door dan de goedkope, in een tuinslang loopt precies zoveel water als door het smalste stukje kan. Als de wand van slechte kwaliteit is kan warm water snel afkoelen en andersom. Waarom gebruiken we een coax kabel voor TV signaal? Als een draad een draad is, kun je met elk snoer je TV aansluiten. Het simpelweg aanknijpen van de stekkertjes en vaster draaien van de schroefjes van je coax kabel kan het verschil maken tussen strak beeld, of beeld wat telkens blijft hangen of regelmatig blokjes weergeeft. Kun je dan begrijpen dat het met audiosignaal ook mogelijk is?
Stel men neemt een draagbare radio en luistert naar een CD. De muziek komt, als het donker zou zijn en je hem aan moest wijzen, allemaal uit één richting. Je kunt met je gehoor redelijk goed richting bepalen.
Als ik nu deze CD in een fatsoenlijke audioset draai, kan ik de precieze plaats van de luidsprekers al minder goed aanwijzen, we hebben namelijk niet meer één plaats waar het vandaan komt en ook geen 2, maar het kan ook nog tussen de speakers 'staan'. Ik neem aan dat je bij één zanger niet 2 zangers hoort, links en rechts, maar één zanger in het midden tussen je speakers.
De plaatsing kan met de juiste apparatuur o.a. hoogte weergeven en heel gemakkelijk geluiden ver 'buiten' de speakers weergeven. Het geluidsbeeld word breder dan de speakers in werkelijkheid staan. Luister eens naar Roger Waters - Amused to death. Daar zitten een aantal leuke effecten in, een TV die aangezet word 'buiten' de standplaats van de speakers, een hond in de verte, etc.
Daarnaast hebben we nog diepte. Als je je ogen dichtdoet kun je horen of de bassist voor of achter de gitarist staat. Je kunt de piano precies aanwijzen, ookal is deze door beide kanalen gemixd, je kunt een achtergrondkoor plaatsen/aanwijzen.
Goed, als je dit eenmaal hebt, kun je dit verder tweaken met kabels. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort effecten sterker overkomen met betere interlinks. Ik ga niet zo ver dat ik honderden euro's uitgeef aan een RCA kabel, wel gebruik ik instapmodellen Audioquest/VdHul/Chord, puur omdat dit een grote stap vooruit is ten opzichte van de standaard kabel. Bijkomend voordeel kan zijn dat er meer details doorkomen, bijvoorbeeld een hihat klinkt 'echter', de aanslag op de gitaar is duidelijker, een beetje het verschil met een MP3 van youtube vergeleken met de CD. Het effect is minder groot, maar in die richting kun je zoeken.
Mijn ervaring is verder dat een betere voedingskabel aan de voorversterker een rustiger geheel geeft. Ik hoor niet vaak directe verschillen tussen de opstellingen, ik heb er even voor nodig, wel luister ik voornamelijk heel vaak hetzelfde. Als ik na 10 minuten de neiging krijg om het uit of zachter te zetten, weet ik, dan is er niet voldoende rust. Op mijn gemak lees ik me in in de mogelijkheden, probeer ook zelf veel uit te meten omdat ik daar de mogelijkheid toe heb ivm werk, en trek daar conclusies en mogelijke oplossingen uit. Een voedingskabel kan ik nog niet verklaren, echter hebben we op de werkvloer ook onverklaarbare problemen gehad met simpele voedingskabels in heel andere toepassingen, waar helaas wel de laagspanningsdelen (afgeschermd!) last van hadden.