Citaat van: Nb op mei 01, 2018, 21:36:34
Ik weet wel zo'n beetje wat ik heb gehad, maar namen en rugnummers kan ik me niet precies meer voor geest halen.
Het helpt om op schrift te zetten wat je nog wel weet. Omdat ik dat gedaan had voor het buurforum kwam ik later alsnog op de vermoedelijke naam van mijn eerste versterkertje. Dat was die Marantz pm-420 van een aantal posts geleden.
Dank voor de positieve reacties, forummers.
Hier komt het volgende deel.
Dus dik tevreden met mijn lp-geluid, en het zou nog beter worden...
Inmiddels (ergens rond 2001) was het element (Denon DL103 mc) van de platenspeler aan zijn eind en dat ging je vooral horen bij de binnenring van lp's. Ik heb hem bij Mijn Hifi in Nijmegen laten vervangen voor een duurdere, de Denon DL304. Dat klonk zelfs nog beter!
Hetzelfde klankkarakter, maar dan wel gedetailleerder. Hij klonk ook schoner met minder plaatruis, maar de output van dit element was wel een stuk lager dan van de vorige. Zelfs zo laag, dat als ik een lp wilde opnemen op cdr, het vaak zo was dat zelfs bij volle uitsturing van de cd-recorder het signaal zacht op de cdr werd opgenomen, tenzij de lp bijzonder hard was, zoals met veel 12-inches. Ik wilde wel graag de volle dynamiek van de cdr benutten.
Gelukkig had ik ook nog een 3-koppen casettedeck (met een monitor-stand dus), de Pioneer CT-91a Reference. Dat deck was voorzien van een pracht van een voorversterker. Ik leidde (leed?) het plaatsignaal via de rec.bronkeuzeknop van de versterker door het 3-koppendeck in monitorstand, vervolgens naar de cd-recorder. Via deze weg had ik een extra voorversterkingsstap dmv de uitsturingsregelaar van de Pioneer. Nu was het signaal wel krachtig genoeg. Niet puristisch, maar het werkte. Ik heb sommige cdr's nu nog steeds (17 jaar oud) en die klinken prima.
Nu het cd-geluid nog...
Goed, die cd-67 OSE en later de dr-17 hadden wel wat verbetering gebracht, maar ik was nog steeds niet tevreden met het cd-geluid, en ik was bepaald niet de enige.
Niet alleen vond ik het cd-geluid hard en scherp, vooral bij 80-er jaren muziek, daarnaast was het zo dat cd altijd een gat in het midden van het geluidsbeeld had, zeg maar ter plekke van de tv. Alsof de speakers te ver uit elkaar stonden. Maar 2,5m afstand is voor zo'n grote speaker toch echt niet veel, en veel belangrijker nog: bij analoge bronnen (lp, muziekcasette, tv, tuner en gehuurde videobanden in de stereo-vcr) had ik dat probleem in het geheel niet. Dan had ik wel een mooi aaneengesloten geluidsbeeld.
Ook vond ik in het algemeen het cd-geluid te weinig "gewicht" hebben. Op de een of andere manier had het weinig kracht, en harder zetten maakte het geluid alleen maar lawaaieriger en nerveuzer, niet krachtiger. Lp daarentegen klonk geweldig; levendig, dynamisch, ruimtelijk en machtig. Ik vond het verschil erg groot.
Al mijn audio-vrienden zaten in die jaren ook te kl*ten met cd-geluid en hebben ook alle 4 een platenspeler gekocht: 3x Thorens (TD166, TD320mk2, TD2001) en 1x Technics SL1200mk2. Mijzelf meegerekend dus 4x Thorens.
Ik genoot van mijn platen; was een echte analoogfan geworden. Maar... cd is wel heel veel gemakkelijker. Het is wel leuk en aardig om met je platen bezig te zijn, maar echt een gevoel had/heb ik daar niet bij. Het mocht best gebruiksvriendelijker. Daarbij zat het me toch niet lekker dat cd zo achterbleef* (en ik had geen zin om te sparen voor een zgn "high-end"cd-speler van 12000 euro oid).
* Zijsprongetje: hetzelfde had ik met radio. Ik vond het jammer dat tunergeluid niet dezelfde kwaliteit had als andere bronnen. Beetje sloom en vol, met weke bas. Om dat op te lossen had ik een dure Pioneer F-93 supertuner gekocht. Goede dipoolantenne eraan, goed uitgericht op het fm-station van Hulsberg op slechts 15km afstand; dat werkte. Toen ik die tuner later meenam naar mijn woonplaats omgeving Nijmegen had ik lang niet zo'n goed tunergeluid meer).
Zo'n Marantz cd-15, of de latere cd-7
oid was onbetaalbaar, dus ging ik aan de gang met betaalbare alternatieven. Ik heb nog een tweedehands PS Audio SL Three dac geprobeerd. Die kon ik me nog herinneren van een Duitse review jaren daarvoor in het blad AUDIO (meen ik, ik geloof 1995) en dat was een vrij exclusief apparaat toen met een zeer gunstige beoordeling. Mijn exemplaar had ik voor 500 euro 2ehands bij een zaak in Den Haag gekocht (weet niet meer welke, was via hun website. Apparaat was met de post bezorgd) en hoewel toen al een oudere dac, was hij wel erg goed, zelfs nog ietsje beter dan de 5 jaar jongere Marantz DR-17. Maar het haalde niet bij plaat, al mijn bezwaren bleven (in iets mindere mate) dus heb ik hem na zo'n 2 jaar weer verkocht voor 400. De koper bleek Louis Raatjes van Art Speak te zijn. Dat was ik me pas later bewust. Hij stelde zich wel voor enzo maar pas later toen ik op het net keek kwam ik erachter wie hij was. Hij had nog zo'n "ArtSpeak De Mat" achtergelaten, een zwarte rubberen mat die je over je cd legt. Dat zou de weergave ten goede komen. Nou, ik hoorde geen verschil.
Ik was in die jaren dus ervan overtuigd dat digitaal inferieur was aan analoog. De werkelijkheid is analoog, en in hifi-artikelen zag je om de haverklap van die trapgrafiekjes verschijnen die moesten illustreren dat de trapsgewijze opbouw van de sinus bij digitaal (ipv het vloeiende bij analoog) niet de juiste manier was. Ik vond het een aannemelijk verhaal. Diezelfde grafieken gebruikte men ook om "aan te tonen" dat hogere bitrates (kleinere stapjes) beter waren.
Twee ontwikkelingen op hifi-gebied zorgden er echter voor dat ik eea anders zou gaan zien.
Wordt vervolgd...
Groet van Evert