Ralph Vaughan Williams - Symphony No. 5 - A Pastoral Symphony (NO. 3) - Rosa Mannion (sopraan) - The London Symphony Orchestra - Roger Norrington (dirigent) - Decca - (1998)
Hier een koppeling van Vaughan Williams twee mooiste symfonieën op een CD die ik wel weer vaker zal draaien dan gemiddeld, juist vanwege deze bijzondere koppeling. Ook EMI maakte een dergelijke koppeling, maar destijds met deze symfonieën met Adrian Boult als dirigent, en dat dat doosje ligt nu onderop de stapel met doosjes, wachtend om te worden ingeruimd in een nog nieuw te kopen rek, waarvan de fondsen al aardig gevuld zijn. Maar goed, terug komende op deze koppeling, wat deze koppeling zo bijzondere maakt, is dat deze twee symfonieën de meest elegische zijn uit het ouevre van deze Britse componist, want niet alleen de 'Pastoral', de titel zegt het al, ook de vijfde smeert onze oren als heerlijke grasboter, vandaar dat ik deze CD vaker hier zal posten, want ik ben zowel een liefhebber van dit soort symfonieën, deze symfonieën als grasboter.