Gustav Mahler (1860-1911): Symfonieën Nrs. 3 & 10 (Adagio) - Ewa Podlés, alt/het Jongenskoor van Krakau/ Dames van het Krakau Philharmonisch Koor/ Pools Nationaal Radio Symfonie Orkest o.l.v. Antoni Wit (Naxos 2CD, (P)1995)
Eén van mijn eerste uitvoeringen van deze - langste - symfonie van Gustav Mahler; sloeg toentertijd bij mij in als een bom. Vooral het coda ((einde) van het laatste deel maakte erg veel indruk op mij. Ondanks de reputatie van dit orkest en deze dirigent, hebben ze toch heel veel mooie CDs volgespeeld voor het Naxos-label. De orkesten en dirigenten uit het Oostblok werden sowieso als de mindere beschouwd ten opzichte van hun Westerse collegae, maar dat vaak geheel ten onrechte. Ja, ze klaarden de klussen met minder(e) middelen en tegen een aanzienlijk lager salaris, en daarmee heeft een budget-label zoals Naxos een prachtige catalogus klassieke meesterwerken, van bekende en minder bekende componisten, opgebouwd: "In ieders collectie een Naxos-CD." was het motto van Naxos-oprichter en directeur/eigenaar, Klaus Heyman.