Citaat van: TurboMarco op januari 31, 2017, 02:39:19
Ik blijf het een vreemde redenatie vinden ,maar goed om terug te komen op het hoe en waarom men kiest voor duurdere luidsprekers .Het lijkt mij vrij logisch dat een luidsprekersysteem die de werkelijkheid zo dicht bij als mogelijk benaderd een paar flinke duiten kost .
Persoonlijk ben ik slechts een paar luidsprekersystemen tegen gekomen die daar in de buurt komen ,en dat waren geen luidsprekers die bedoelt waren voor achtergrondmuziek in de gemiddelde woonkamer,eerder een paar vette PA systemen en bovengemiddeld dure quasi hifi systemen zoals bijvoorbeeld de Sonore's .
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand een kapitaal uitgeeft aan luidsprekers vanwege de wens om de realiteit zo dichtbij als mogelijk te kunnen benaderen
Dus als je het geld toch hebt ....waarom dan met minder doen ?
Begrijp ik, als je het geld ervoor (over) hebt, waarom niet, ik probeer ook het maximale binnen mijn budget te halen, ondanks dat ik weet dat ik mijzelf in meer of mindere mate in de maling neem.
Maar wat en wie bepaald wat de "realiteit" is, en hoe die dan moet klinken ?
Als iemand een film op referentie volume bekijkt en dat te hard vind en aan de volume knop draait, is hij de referentie realiteit al aan het beïnvloeden, mocht daar op dat moment sprake van zijn.
Binnenshuis of in een ruimte zal een over vliegend vliegtuig toch moeilijk te reproduceren zijn zodat iemand denk dat hij werkelijk buiten in een veld bij Schiphol staat.
In combinatie met beeld en hoogte geluid alla Atmos, DTSX, Auro kom je een aardig eind, maar het blijft rommelen, hoeveel poen je er ook tegenaan knalt, het blijft altijd een compromis.
Dat geld ook voor Stereo, het "gevoel" van een club waar een live band speelt zal je nooit 100% kunnen krijgen, wat je daar dan ook voor over heb qua geld.
En dan nog, hoe moet dat dan klinken, ook dat verschilt weer per persoon.
Zelfs de indruk die een live concert bij meerdere personen achter laat is verschillend, de een vond het te hard, van de ander mocht het harder, prima geluid, slecht geluid, ect ect.
En dat allemaal in de zelfde ruimte, op het zelfde moment.
Maar misschien had de een wat meer drank op dan de ander, en dat heeft ook weer invloed
Ik zeg, giet jezelf vol drank en dan klinkt iedere setup TOP !!
LOL