Wat dmeerpa schrijft ben ik al eerder tegengekomen.
Dit was ook de reden van mijn vraag. Moet het idd met een meter of dergelijks, of kan je volstaan met een spanningzoeker?
Ik heb vandaag eerst maar eens 15 euries geinvesteerd in een Digitale Multi Meter (marktplaats, en op nog geen 5 minuten van huis ook
en heb de proef op de som genomen.
Het bleek dat bij mijn Piega sub in elk geval het tegendeel waar was. M.a.w. volgens de tip met de spanningzoeker moest ik de stekker 180 graden draaien om volgens de theorie welke dmeerpa omschrijft correct aan te sluiten.
Als dus de theorie van dmeerpa correct is blijkt mijn eerder verkregen tip in elk geval niet te kloppen.
Ik ga het met wat andere componenten ook uitproberen. Om de spanningzoekertheorie te kunnen ontkrachtigen zou ik met een ander component nu eens een omgekeerde meting moeten krijgen. Dan blijkt in elk geval dat de fabrikanten de boel niet gestandariseerd hebben.
dmeerpa spreekt overigens van + en -
Ik neem aan dat hij "0" en "fase" bedoeld (om verwarring te voorkomen
)
Ik kwam er tijdens hem meten achter dat er idd een groot verschil was tussen de ene en de andere meting. In het ene geval kwam ik tot 24V en bij de andere meting was het 60V
Ik had ook gehoopt dat ik een wezenlijk verschil in de klank zou kunnen waarnemen, maar dit was helaas niet het geval. Ik moet waarschijnlijk de andere componenten ook meten en in fase zetten om tot het gewenste resultaat te komen.
Ik ga er vooralsnog wel vanuit dat de DMM-theorie correct is. Kan deze theorie door andere kenners ook bevestigd worden?
Citaat van: Rob G op november 19, 2007, 11:14:22
Overigens kun je volgens mij jezelf ook als 'aardpunt' gebruiken als je geen aardbeugel in een stopcontact in de buurt hebt.
Dit heb ik maar een even uitgeprobeerd op een videorecorder waar ik makkelijk bij kon.
Meting tussen buitenkant cinch en aardpin WCD 96,6V
Meting tussen buitenkant cinch en mijn hand 84,2V
Meting tussen buitenkant cinch en lucht (tweede meetpen niet aangesloten dus) 14V
Kan dat... een spanningverschil tussen de aarde van het apparaat en lucht??? Of is die 15 euries weggegooid en zijn mijn metingen waardeloos???
De drie metingen met de stekker omgedraaid waren nog hoger, maar met dezelfde onderlinge verschillen!
Citaat van: dmeerpa op november 19, 2007, 19:57:27
Het streefdoel is dat je nul Volt hebt, heb je die op alle toestellen dan zal die voor alle toestellen nagenoeg gelijk zijn. Door nu alle toestellen terug aan alkaar te koppelen, zal via de interlinks de massa van de verschillende apparaten onderling verbonden zijn. En zal je op alle toestellen een gelijke spanning krijgen, die zo laag mogelijk is.
Oeps
als ik aleen maar naar de eerste twee metingen kijk met de toestellen in fase geschakeld en ik zie 24V en 96V dan heb ik dus een groot probleem.
Allereerst komen ze niet in de buurt van de 0V en is het onderlinge verschil mega. Kan iemand mij weer blij maken?
Is er iemand die op deze wijze (DMM-theorie) zijn set in fase heeft gezet? Wat waren toen de metingen?
Ik hoop op goed neiuws.
Grt, Wim.