kwaliteit opname, audiospoor en afstelling receiver, zoveel of weinig bass

Gestart door govi73, december 26, 2016, 14:56:46

Vorige topic - Volgende topic

govi73

Ik ervaar zo'n groot verschil in bass bij het afspelen van diverse muziek dvd's en blu rays. Soms geniet ik werkelijk van het prachtige geluid, strakke bass niet te veel en niet te weinig. Vervolgens duw ik een ander concert in de ud7007 en heb het gevoel dat m'n hele huis dreunt. Soms ontbreekt weer de bass. Wat is dit toch irritant, het zal in mijn beleving liggen aan het verschil in opname, het geluidsspoor (dd, dts, hd-master) of misschien een niet goed afgestelde receiver. Ik pas het volume van de SUB met channel level steeds aan. Is dit wat jullie ook doen of ervaren? Voorbeeld, gisteren de BR Bryan Ferry - Live in Paris afgespeeld, HD Master. Vandaag de dvd George Micheal - Live in Londen opgezet. Bass van George Michael (dd) resoneert enorm. Dan zet ik het volume van de bass lager en ik ervaar bij een ander concert weer het ontbreken van bass. Dus zet ik daar het volume van de sub weer hoger. Iemand tips?

Stadium III

Hoe heb je de receiver ingeregeld ?
Verder zul je altijd verschillen blijven houden ,ik regel nooit bij iig
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

NB

Citaat van: govi73 op december 26, 2016, 14:56:46
Ik ervaar zo'n groot verschil in bass bij het afspelen van diverse muziek dvd's en blu rays. Soms geniet ik werkelijk van het prachtige geluid,. Dan zet ik het volume van de bass lager en ik ervaar bij een ander concert weer het ontbreken van bass. Dus zet ik daar het volume van de sub weer hoger. Iemand tips?

Dat heb je met cd's en lp's en fm radio, zelfs met dab+ ook.
Misschien wel de reden van het audio virus. Soms klopt het, soms helemaal niet.
Zo veel opname's , zo veel verschillen. Verwarrend om het gemiddeld goed te hebben.
Er zijn ook mensen die hun smaak aan de opname kwaliteit gaan aanpassen.
Dat is in mijn optiek het paard achter de wagen spannen.
Ik heb vroeger met equalizers gemodderd, daar werd ik compleet gestoord van.
Bij elke plaat, na 1 nummer opstaan 16 schuifjes afregelen en de volgende plaat klonk weer compleet anders.
Weer schuiven etc. Wel goed voor de beweging, dat wel:-)
Nu met zoveel verschillende media formats is het nog erger.
Per fm radio station b.v.  radio2 , Arrow CR en Veronica bijvoorbeeld zit een ontzettend verschil in volume.
Ik tracht me er niet meer aan te ergeren. Maar dat valt niet mee! Heb er inmiddels zo'n beetje mee leren leven. 

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

govi73

Citaat van: Stadium III op december 26, 2016, 19:28:40
Hoe heb je de receiver ingeregeld ?
Verder zul je altijd verschillen blijven houden ,ik regel nooit bij iig

Alles op small
Frequentie 80hz
Sub 120 hz (instelling alleen sub)
Afstanden dmv Audessy
Volume mains -5
Volume rears +2
Center +1
Sub -2

Zep

Citaat van: govi73 op december 26, 2016, 14:56:46
Iemand tips?

De beste tip is om je subwoofer te verkopen of minstens een gesloten sub te gebruiken. Was bij mij zeker de oplossing, sowieso gesloten kasten dat scheelt vaak een overkill aan laag  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Ik speel met van alles door elkaar maar nooit gebrek of overvloedige bass (als het niet de bedoeling is).
Even nakijken of Dynamic EQ aan staat, of er geluid sterkte beheer aan staat, of je LFC gebruikt per bron, dit zijn allemaal dingen die bass positief of negatief beïnvloeden tijdens afspelen.
Ik heb DEQ en GSB beheer UIT staan, en per bron LFC naar smaak.
En is de plaats van de sub, gesloten of open, van belang, dat kan veel dreun veroorzaken als dit niet de correcte plek is.

CBdicX

Citaat van: Zep op december 27, 2016, 13:48:08
De beste tip is om je subwoofer te verkopen of minstens een gesloten sub te gebruiken. Was bij mij zeker de oplossing, sowieso gesloten kasten dat scheelt vaak een overkill aan laag  :wink:

Hè Zep, dit is toch niet serieus bedoelt, of wel ?

Zep

Citaat van: CBdicX op december 27, 2016, 18:46:28
Hè Zep, dit is toch niet serieus bedoelt, of wel ?

Dat jij aan mij twijfelt,  DicX.....er is niemand zo serieus als ik op dit forum  nonono

8-)

CBdicX

Citaat van: Zep op december 27, 2016, 19:54:55
Dat jij aan mij twijfelt,  DicX.....er is niemand zo serieus als ik op dit forum  nonono

8-)

ik twijfel aan niemand op dit forum, alhoewel.......... LOL  :-D

TurboMarco

Citaat van: Zep op december 27, 2016, 13:48:08
Net zoiets als een auto met minstens 230 pk  :schater: ,of moet je dat zien als een overdaad van hoge tonen  :-P
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Stadium III

Doe maar eens een paar goede metingen en dan verder aan de software wennen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn ,veel luister plezier
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

govi73

Mijn subwoofer is een Rel R-505. In de manual van die Rel staat dat je het beste resultaat hebt, wanneer je .1/LFE en High Level aansluit. In mijn beleving moeten dan de fronts ook ook large staan.

Nu heb ik alles op small en gebruik ik de low level ingang op de sub.

Zal morgen weer eens alle kabels anders aansluiten en een nieuwe audessey test doen.

Zep

Citaat van: TurboMarco op december 27, 2016, 20:41:42
Net zoiets als een auto met minstens 230 pk  :schater: ,of moet je dat zien als een overdaad van hoge tonen  :-P

Nee nee, dat is weer iets anders he.....echt Marco, jij gaat nu dingen door elkaar halen hoor  :yes:
Hoewel je vanaf 230 pk eerder een dikke roffel krijgt ipv hoge tonen, dat is meer bij wannabes autootjes met goedkope dempertjes   :-D

TurboMarco

Citaat van: govi73 op december 27, 2016, 23:09:19
Mijn subwoofer is een Rel R-505. In de manual van die Rel staat dat je het beste resultaat hebt, wanneer je .1/LFE en High Level aansluit. In mijn beleving moeten dan de fronts ook ook large staan.

Nu heb ik alles op small en gebruik ik de low level ingang op de sub.

Zal morgen weer eens alle kabels anders aansluiten en een nieuwe audessey test doen.
Is dat niet tegenstrijdig ?.

LFE en high-level  in zijn toch twee verschillende zaken .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

TurboMarco

Citaat van: Zep op december 28, 2016, 00:29:54
Nee nee, dat is weer iets anders he.....echt Marco, jij gaat nu dingen door elkaar halen hoor  :yes:
Hoewel je vanaf 230 pk eerder een dikke roffel krijgt ipv hoge tonen, dat is meer bij wannabes autootjes met goedkope dempertjes   :-D

Bla...bla ...

Je weet het niet hehe   :-D

edit: leesvoer ....
http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/sealed-vs-ported-subwoofers

5.1.4

Philips 75PUS8303