VOG via Dolby Enabled speakers, Surround Back voor Auro 3D, en Dolby EnabledIk heb een interessante periode achter de rug met Auro.
Ik was niet happy met die VOG stellage in de huiskamer, en een speaker aan het plafond gaat voor mij nooit werken, dus was ik op zoek naar een alternatief.
Dat alternatief heb ik gevonden in het gebruik van 2 Dolby Enabled speakers op de front speakers, gericht naar het plafond zoals omschreven in de Dolby Atmos guide.
Ik dacht met mijn boerenverstand, wat voor Dolby werkt, zal voor Auro ook moeten werken.
Ik begon een mail uitwisseling met Auro en wat blijkt, die hebben zelf ook testen gedaan met Dolby Enabled speakers voor hun Height kanalen ipv de Direct Fire speakers die zij adviseren.
De conclusie was dat de soundstage overeind bleef, het wel een wat meer diffuus geluid gaf, maar dat dit absoluut geen probleem was en de effecten aanwezig bleven.
Ik vertelde van mijn idee om voor VOG 2 Dolby Enabled speakers te gebruiken en dat was zeker het testen waard, en Auro vroeg mij wat mijn bevindingen waren via de "kaats" methode.
Nou, die is goed !
Inderdaad een meer diffuus geluid wat te verwachten was, maar wel een prettig effect nu het VOG geluid niet meer van een duidelijke speaker afkomstig is.
Wel is het zo dat in deze situatie met de VOG als DE speakers, de Height speakers Direct Fire dienen te zijn.
Ga je VOG DE gebruiken en Height DE dan zouden er vreemde reflecties kunnen ontstaan volgens Auro.
Auro vermelde wel specifiek dat het gebruik van VOG dmv DE speakers nooit door hun zo geadviseerd zullen worden omdat zij nu eenmaal uit gaan van Direct Fire.
Het gebruik van Rear Height ipv Surround Height is al een uitzondering voor Auro.
Conclusie, wil je niet boren, ophangen of een VOG stellage neer zetten, gewoon eens Dolby Enabled speakers proberen.
Surround BackNu het ontbreken van Surround Back in Auro 3D.
Daar gaat volgens Auro een oplossing voor komen, ze zijn aan het studeren wat een werkbare oplossing gaat worden om SB actief te krijgen in Auro 3D.
Was, en is natuurlijk een vreemde situatie waar Dolby en DTS Surround Back wel gebruiken, Auro 2D ook, maar Auro 3D niet, hoezo 3D dan........
Hopelijk duurt het allemaal niet te lang en krijgen de huidige Auro gebruikers kosteloos een upgrade.
Dolby Enabled speakerOok daar werkt Auro aan om DE speakers te kunnen aansturen.
Nu is dit niet mogelijk maar aangezien de DE testen goed zijn verlopen wil Auro ook dit aanpakken.
Kan niet wachten hoe dit allemaal gaat aflopen, en nee, ik werk niet bij Auro, ben gewoon een hobbyist
Auro communiceert nu eenmaal makkelijk en vertellen snel hoe de zaken ervoor staan, kunnen andere audio jongens wel wat van leren !
Zou wel eens willen weten of er meer lieden zijn die DE speakers voor VOG kunnen, en willen testen, ben benieuwd naar de resultaten.......