HD DAC 1 vs. NA11S1, DSD vs. PCM

Gestart door Crooijmaster, augustus 26, 2016, 22:54:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Crooijmaster

Ik heb tijdelijk een HD DAC1 in huis, geruild tegen mijn NA11S1.

Na de NA11 leek de DAC1 ietsje grover.
Goed. Maar minder fijntjes.

Vandaag stop ik voor het eerst DSD64 in de DAC1 in plaats van PCM bestanden en o jee wat klinkt dat goed!
Mijn DSD files beperken zich tot geleende exemplaren van Michael Jacksons Thriller en Dire straits' Dire straits.
Deze albums klinken kwalitatief heerlijk. Vooral Thriller.
Soundstage, resolutie, soepel. heerlijk.

Terug naar een 24b/44.1kHz opname van Morcheeba's Head up high (Qobuz) is het alsof er schuurpapier overheen is gegaan. Niet te geloven, is dit tape of mp3 ofzo (gechargeerd, maar toch)

Tracker van Mark Knopfler opgezet, 24b/96kHz (ook van Qobuz), beter maar nog steeds een beetje stroef. Inbeelding? weer naar de DSD64 files, toch geen inbeelding.

Meer mensen met deze ervaring?
De DAC1 lijkt echt DSD te verkiezen boven PCM.

excuses voor het gebrek aan volzinnen maar mijn verbazing is groot.

KI zei tijdens een presentatie van de pm14s1 en na11s1 dat DSD in zijn oren het beste formaat is. Ik vond dat mss wat vergezocht maar nu weet ik het niet zo zeker meer.

Ik kijk er naar uit eea op de NA11 te testen maar dat zal vanwege omstandigheden nog even moeten wachten.


Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

xander32

Een mooi vergelijk, ben ook benieuwd naar de combi NA11 - dsd. Die zou ik zelf ook een keer kunnen testen, maar heeft geen prio; ben tevreden met slechts flac.

Crooijmaster

Ik hoop vanmiddag nog de NA11 van DSD te voorzien, weliswaar niet in mijn eigen set.
Het album dire straits heb ik in lossless PCM en in DSD64, verschillen moeten duidelijk worden.

Vooralsnog vraag ik me af of de verschillen die ik nu heb gehoord óf door de DAC1 veroorzaakt worden óf dat er een (duidelijke) waarneembaar verschil tussen PCM<>DSD is.

Als dat zo is post ik het en probeer het dan maar niet. Eenmaal gehoord kun je niet onthoren en dan gaat het weer geld kosten  :roll: :angel:
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Crooijmaster

#3
Inmiddels DSF bestanden gespeeld over de NA11 in een luisterruimte: SACD rocks HB HB pompom pompom

De afstand die SACD neemt tov CD is goed waarneembaar.
tekening, helderheid, detail. Het hele plaatje wordt gedetailleerder, kleur- en contrastrijker.

Dat ene moment dat je denkt "deze luisterruimte is niet helemaal geluiddicht, wat een herrie buiten." en dan beseft dat het in de muziek zit  hello  :kwijl: (Pink floyd - Dark side of the moon - 1. speak to me)

Vanuit kwaliteitstandpunt is het moeiljk te geloven dat het niet de standaard is.
Het feit dat KI zijn hardware met SACD demonstreerde had me al aan het denken moeten zetten natuurlijk.  frusty

In my humble opinion gaat er nu geld naar Vinyl terwijl SACD is wat je wil hebben. :yes:

PS: iemand noemde SACD 'homeopatische bitjes'  :schater: Nadat je geluisterd hebt blijft die term hangen  :schater:
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Crooijmaster

Citaat van: xander32 op augustus 27, 2016, 10:14:29
ben tevreden met slechts flac.
Natuurlijk.
Wees echter beducht dat dat op slag kan veranderen als je dsf's hebt geluisterd.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Rob46

Kan ik alleen maar onderschrijven. De HiRes muziekstukken klinken hier ook top....

Zep

Het is te hopen dat hoge resolutie muziek wat meer doorzet, tot nu toe heb ik het idee dat het stroefjes van de grond komt  :|
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

WimPeu

Heb niet zoveel met dat hi-res gebeuren. Heb vaak het idee dat er (zeker bij SACD) gewoon een nieuwe master gemaakt is. Zo heb ik bv de SACD van Dire Straits - Brothers in Arms en ik vind de originele uit '85 altijd nog het beste klinken. CD is voor mij iig goed genoeg.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

In de (nabije) toekomst zal het wellicht de standaard zijn, ook bij aanbieders als Tidal en consorten. Wanneer het zo ver is ga ik over naar zo'n aanbieder. Waarom honderden dan wel duizenden euris uitgeven aan hardware en tweaks, als je aan de basis, betreft het bronmateriaal, kwaliteit laat liggen ...

Mede daarom ga ik ook niet veel geld uitgeven aan eigen opslag van 'minder dan hd' materiaal (lees; mijn eigen cd ripps).


Citaat van: Zep op augustus 28, 2016, 10:25:53
Het is te hopen dat hoge resolutie muziek wat meer doorzet, tot nu toe heb ik het idee dat het stroefjes van de grond komt  :|

polleke_cgc

Citaat van: Zep op augustus 28, 2016, 10:25:53
Het is te hopen dat hoge resolutie muziek wat meer doorzet, tot nu toe heb ik het idee dat het stroefjes van de grond komt  :|

Dat is hetzelfde probleem als wat SACD ook heeft gekend : mensen zijn vandaag al behoorlijk content van die klassieke Cd-kwaliteit. Voor de meesten hoeft beter niet.

Het is zelfs eerder omgekeerd : velen zijn zelfs content als uit hun Sonoske mono geluid komt. Die hebben zeker geen HD muziek nodig...
Ik heb een NA8005 en ook enkele DSD-files, maar ik vrees dat mijn installatie niet kwalitatief genoeg is om veel verschil te laten horen (ding is meer dan 20 jaar oud) en was ook nieuw zeker geen high end ;)...

xander32

Ach, zolang jij geniet van de muziek, is de installatie prima, toch :-).


Citaat van: polleke_cgc op september 02, 2016, 13:07:36
Dat is hetzelfde probleem als wat SACD ook heeft gekend : mensen zijn vandaag al behoorlijk content van die klassieke Cd-kwaliteit. Voor de meesten hoeft beter niet.

Het is zelfs eerder omgekeerd : velen zijn zelfs content als uit hun Sonoske mono geluid komt. Die hebben zeker geen HD muziek nodig...
Ik heb een NA8005 en ook enkele DSD-files, maar ik vrees dat mijn installatie niet kwalitatief genoeg is om veel verschil te laten horen (ding is meer dan 20 jaar oud) en was ook nieuw zeker geen high end ;)...

TurboMarco

Citaat van: WimPeu op augustus 28, 2016, 10:29:38
Heb niet zoveel met dat hi-res gebeuren. Heb vaak het idee dat er (zeker bij SACD) gewoon een nieuwe master gemaakt is. Zo heb ik bv de SACD van Dire Straits - Brothers in Arms en ik vind de originele uit '85 altijd nog het beste klinken. CD is voor mij iig goed genoeg.
Beetje hetzelfde verhaal als DVD-A destijds ,ik was er in ieder geval vrij snel klaar mee .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

en naar mate we ouder worden neemt ons gehoor in waarneembaar vermogen af en we gaan steeds meer geld uitgeven om toch maar die betere waargave of beter gezegd waarneming te kunnen realiseren.

Net als die man die tot zijn zeventigste spaarde en toen eindelijk genoeg geld had om de Ferrari te kopen die hij altijd wilde. Echter toen hij ging rijden bleek hij de reflexen niet meer te hebben om het beest op de weg te houden.

Dit verhaal verzin ik nu ter plekke, wil ermee aangeven dat je nu beter gewoon kunt genieten van muziek en dat gewoon een keer goed genoeg is. Mijn cd's op flac op de nas en Spotify Premium abonnement waarik de laatste tijd nog het meest van geniet. Moet zeggen dat het een hoop rust geeft tussen de oren.

Daarbij zijn we het hele huis aan het opknappen en daar gaat een aardig beetje geld inzitten..............misschien is dat de reden wel, het geld gaat op aan andere dingen  frusty
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Zep

Ach....een mens wil altijd weer iets nieuws of beters toch?  :wink:
Het kan je gek maken....maar aan de andere kant liepen we zonder die eigenschap nog in een berenvel.
En tevreden zijn is leuk voor een poosje, daarna wordt het langzaam heel saai :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Citaat van: Zep op september 03, 2016, 10:43:55
Ach....een mens wil altijd weer iets nieuws of beters toch?  :wink:

No thanks!

Voor steeds maar iets nieuws en/of beters moet je doorwerken tot je zevenenzestigste ,ik zie dat niet zo zitten .
Dan maar iets ouders en/of iets minder spul .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)