Mooi, je ik meteen ff een flinke duit in het zakje doen...
Rippen van CD's en tags/metadata
Bij deze wil ik mijn ervaringen en tips delen, wat zo al komt kijken al je CD,s ript en Metadata gebruikt.
Dit omdat rippen van je CD-collectie een tijdrovende bezigheid is.
- hoe rip ik goed en efficient mijn hele collectie
- hoe rip ik, zodat ik bij later gebruik, hier maximaal profijt van heb (zoeken, sorteren, afspelen van mijn collectie)
Dit topic, legt de focus initieel op het rippen middels software DbPowerAmp, waarbij ik mijn CD,s in FLAC-bestanden heb geript.
Eventueel Metadata-correcties achteraf deed ik met het programma MP3Tag (Freeware)
Bij MP3Tag kan je al je Metadata n.l. downloaden naar Excel en dan kan je met filteren/sorteren e.d zeer snel controleren
of de gedane invoer, invoerconsistenties en invoerconventies juist zijn.
M.i.z. zijn vele van onderstaande tips ook overdraagbaar op andere ripprogramma,s
Werk aan de winkel / wat is Metadata (TAG)
Wie aan de streaming gaat en al zijn CD,s op schijf wil gaan vastleggen, heeft een aardige klus als zijn collectie zeer groot is.
Het werk zit ,m in het rippen van de CD naar de harde schijf maar vooral in het bewerken van de Metadata (TAG)
Metadata is extra informatie die mee op de harde schijf wordt opgeslagen en dienst doet om de muziek te classificeren zoals o.a:
- Naam Artiest
- Naam Album
- Jaar Release
- Genre
- Songtitels
- Composer
Deze data kan later zeer handig zijn, als je via een mediaplayer of via andere apparatuur en applicaties snel en effectief door je muziekverzamelingen wil kunnen browsen om snel op een bepaald nummer, artiest, song, of genre te kunnen afspelen.
Als je het doel van deze Metadata in ogenschouw neemt, zal tijdens het rippen merken,
dat vele ripprogramma,s deze data wel automatisch ophalen maar nimmer naar 100% tevredenheid.
Verder zal bij vele zelfgebrande CD,s (vooral bij eigen samenstellingen/compilaties) deze data
tijdens het rippen helemaal niet opgehaald worden en moet alles handmatig worden ingeklopt
Het rippen v/e CD gebeurt meestal op ca. 25 a 30x de normale afspeelsnelheid en duurt ca. 2 minuten.
Rekening houdend met de voorbereidingen, Metadata bewerken, moet gemiddeld op 6 minuten per CD rekening houden.
(mits men niet teveel exotische eisen stelt aan diversiteit aan Metadata - zie verder)
Dit betekent voor een collectie van 300 CD,s = 30 uur
Mappenstructuur
De geripte CD,s worden veelal default in een mappenstructuur opgeslagen, welke er veelal zo uitziet
Artiest 1
- Album X
- Album Y
Artiest 2
- Album P
- Album Q
Bovenstaande indeling vind ik wel het meest praktisch en is ook de standaard instelling bij vele rip-programma,s maar kan vaak op smaak worden aangepast. Sluit je een NAS direct via USB op bijvoorbeeld je receiver en/of streamer aan, zal je muziek bibliotheek ook als zodanig gesorteerd staan.
Let wel, je heb natuurlijk ook streaming-software waarbij je nog veel andere mogelijkheden heb om slim je muziekcollectie te beheren,
anders te sorteren, te filteren en te zoeken.
Zoals reeds eerder vermeld heb je ook software (o.a Squeezebox) die allerlei vreemde voorvoegels zoals "Les", " Los" , " The" , etc.
kunnen negeren (zelf instelbaar) waardoor een artiest als The Beatles gewoon onder de B staat gesorteerd.
Problematiek
Tijdens het rippen wordt de Metadata afhankelijk v/h ripprogramma, opgehaald afhankelijk van de software uit 1 of meerdere databases opgehaald
(soms ook uit CD-text) en waarbij 1 database als default is ingesteld m.b.t. de op te halen Metadata.
Voorbeelden
- zo kan 1 database de CD-rippen en als artiest ophalen "Muskee"
- zo kan een andere database dezelfde CD-rippen met artiest "Harry Muskee"
- dat 1 database een album ript met Genre "Blues"
- een andere database hetzelfde album met "Rock"
Kortom, als je alles klakkeloos accepteert, levert dit qua selectie, sortering ongewenst gedrag op.
Gelukkig zijn deze Metadata, voorstelwaarden en kan je op het computerscherm nog voor dat
er daadwerkelijk wordt geript ook nog alles handmatig aanpassen.
M.b.t. de voorgestelde "genres" zal je zelf moeten bepalen, wat je hier mee wilt, denk aan shuffle/randomplay binnen 1 genre
Wat ook problematisch is, dat het "genre" meestal op albumniveau is bepaald en wordt opgehaald en deze eigenschap naar aan alle onderliggende tracks wordt doorgekopieerd. Dit is erg lastig als 1 album "Hardrock" is maar er 2 tracks opstaan, die als een rustige
melodieuze ballads beschouwd mogen worden. Dit is lastige binnen shuffle/randomplay-functies binnen een genre.
Het is weliswaar mogelijk om op "song-niveau" de genre aan te passen maar het probleem is, dat als je een nummer wilt rippen,
dat je lang niet meer gedraaid heb en niet meer helemaal goed kan herinneren, je deze ff deels moet beluisteren om vooraf of achteraf
de Metadata "Genre" aan te passen, waardoor de hele "rip-operatie" aanzienlijk meer tijd gaat kosten
Ander probleem is, dat niet elk nummer qua genre in een hokje is te duwen en vaak voor meerde interpretaties vatbaar is.
M.a.w. wat de 1 nog Rock vindt, vindt de andere Country
M.b.t. klassieke muziek wordt met Artiest vaak de Uitvoerende bedoeld bijvoorbeeld "Wiener Philharmoniker"
en bij Composor de oorspronkelijke producer bijvoorbeeld "Mozart", wellicht wil je dit precies andersom.
Verder kom je nog wat zaken tegen die later tot sorteer/selectieproblemen kunnen leiden m.b.t. dubbel-CD, verzamel-CD (diverse artiesten)
Tips
Alhoewel er programma,s zijn waarmee je achteraf bij reeds geripte CD,s de Metadata nog kan nabewerken,
scheelt het veel tijd dit tijdens het rippen goed in te voeren en dit vereist ook goede voorbereiding.
1. maak eerst een lijst met alle CD,s in bijvoorbeeld Excel en voeg kollomen toe m.b.t. de "genre" op albumniveau (voorkeur)
2. sorteer de Excellijst op Artiest en geef aan, hoe de namen geript moeten worden (achternaam?,voornaam?, "The Gathering" of "Gathering")
3. keep it simple, je kunt vaak nog allerlei metadata toevoegen, m.b.t. de "sfeer" waarin de muziek gedraaid kan worden of zelfs het "tempo" van het nummer maar mijn advies is gebruik alleen "Genre" en stel een maximum aan het aantal "Genres", zodat per "Genre" een voldoende grote populatie wordt geript en hiermee shuffle/randomplay binnen 1 "Genre" nog de moeite waard is.
Als ik alle defaultwaardes van ophaalde Metadata tijdens het rippen blind opgevolgd zou hebben, zou mijn hele muziekcollectie
uit ca.36 genres bestaan.
M.b.t. "Genres" heb ik zelf voor onderstaande methodiek gekozen:
- genre op albumniveau is leidend
- alleen excessen binnen 1 album los ik op, door de losse track, qua genre te wijzigen
- maximaal 8 genres Klassiek, Jazz, Blues, Easy Listening, Rock, Ambient, Pop, Overig
4.veel opgehaalde Metadata
bijv.de titel v/e track is met name bij klassiek qua tekst vaak veel te lang, kort deze in !
5.alhoewel vele afspeelsoftware hier slim mee om kan gaan vermijd exotische tekens, / ? { [ @ # $ vooral als deze vooraan in
de tekst staan, verwijder deze tekens
6.bij dubbel CD,s geef het albumnummer een disc-nummer extensie mee (bijv. "Pink Floyd" " Pulse1" en "Pulse2" voor
respectievelijk disc 1 & disc 2, (indien mogelijk / deze voorstelwaarde zijn vaak foutief)
7. wel of niet ophalen van cover-art (hoesjes-afbeeldingen)?
8.als je een dubbel live-cd bij voorkeur in 1 keer zonder onderbreking wilt afspelen, geef dan beide disc het zelfde disc-nummer op
en nummer de tracknummers van cd-2 dan door, volgend op het laatste tracknummer van cd-1
(laatste nummer van disc-1 is track 11, dan wordt track 1 van disc 2 nu 1 + 11 = 12 etc...)
9. rip zoveel mogelijk alles van dezelfde artiest achter elkaar (makkelijker mbt je eigen geheugen inzake gedane invoer, conventies en logica)
Keuzes / Consistentie / Invoerconventies
Belangrijk is vooraf keuzes maken (nadenken tijdens rippen, haalt de gang eruit) en gebruik Excel als hulpmiddel.
Belangrijk is consistentie in je keuzes en invoerconventies
Om te rippen gebruik ik DbPowerAmp waarbij de Fullversie een 21-dagen trial is en de uitgeklede versies als freeware is te downloaden
DbPowerAmp haalt de Metadata op uit 4 databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" en eventueel uit de CD zelf "CD-text"
en ript bit-perfect.
De databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" ook zo vrij benaderbaar en kan men zoekopdrachten opgeven.
Handige links.
http://www.snelrennen.nl/http://streaming-media.startkabel.nl/http://www.dbpoweramp.com/http://www.mp3tag.de/en/