Roon server & Tidal (daar gisteren bij Wim kennis mee mogen maken);
Deze kent een korte responstijd, werkt soepel, ziet er gelikt uit en hetgeen waarmee deze server zich onderscheidt van andere servers, het tonen van verbanden, van achtergrondinformat ie over de muziek en diens uitvoerenden, is voor de echte muziekliefhebber, een dikke vette aanrader. Een Tidal abbo is wat mij betreft dan tevens een must. Daarmee verkrijg je de toegang tot haast een ongelimiteerde muziekbibliotheek, met daarin muziek in flac en tevens oneindig veel achtergrond info. Het enthousiasme van Wim kan ik nu goed plaatsen.
Roon: ben ik zelf om? Nee, nog niet
. Op dit moment kan ik het nog niet aan mijzelf verantwoorden, om €500,- af te tikken voor een stukje software, voor een app. ... Wel ben ik helemaal overtuigd van diens presteren, dat staat buiten kijf
.
Mijn overwegingen: Wanneer je iedere maand 2 of meer albums koopt, ben je met Tidal al snel voordeliger uit. En ja, ik vind €500 aftikken veel geld voor een app. Stel je maakt als muziekliefhebber gedurende een drie jaar gebruik van Roon, dan kan je beter gaan voor drie maal het jaarabbo, deze kost je dat €10/maand en incl. Tidal €30/maand. In mijn vrienden-/kennissenkring geven velen meer uit per maand aan hun hobby
.
Waarom drie jaar; ik ben er op dit moment niet van overtuigd dat hetgeen wat Roon anno 2015/2016 biedt, over drie jaar nog zo onderscheidend zal zijn
. Dat staat mij sowieso tegen op dat lifetime abbo. Om die eruit te halen t.o.v. het jaar abbo dien je minimaal vijf jaar van Roon gebruik te maken. Juist in deze tak van sport lijkt mij 5 jaar erg lang, gezien de ontwikkelingen om ons heen.