Mijn eerste Marantz receiver??

Gestart door mel, september 13, 2015, 10:50:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

EnNu

Dan zou ik zelf kijken gezien je budget naar de 7008 deze is vast voor redelijke prijs te vinden. Of voor de nieuwere 6009. Deze laatste is ook een prima versterker en is model van vorig jaar. De 7009 is te vinden voor rond de 900 euro. Vermoed dat de 6009 al prima voldoet. Dit kun je alleen zelf bepalen.

Je budget geeft je wat beperkingen in keuzes in de hogere regionen. Werken met eindversterker kan later altijd nog indien je dat zelf nog nodig vind.

Succes met het maken van je keuze.
alles op zijn tijd !!

mel


pameijer

Je speakers, iig de fronts (CDM7SE, correct?), hebben een gevoeligheid van 90 dB en doen 40Hz – 20kHz @ ±3dB. Ze lusten (volgens specs) 30W – 150W continu bij 8 Ohm en hebben minimaal 4 Ohm. Redelijk gemakkelijke speakers om aan te sturen, alhoewel de consensus toch wel is dat B&W's wel wat vermogen lusten om lekker los te komen. Voor onvervormd geluid op lekker flink volume zou ik toch wel 5x125-150 Watt willen hebben, vooral om de dynamiek aan te kunnen. De SR7009 kan dit volgens specs, maar hij kan het niet, echt niet. Hij kan 2x125Watt leveren als er 2 kanalen aangestuurd worden, bij 5 kanalen wordt het minder. Ik kan zo snel niet vinden wat de SR7009 voor voeding heeft, maar je Emotiva heeft een 1.200VA voeding en dat is gewoon lekker. Geen enkele receiver zal dat kunnen leveren.

Dus: als je de Emotiva toch hebt, absoluut houden, want hij zal een hogere dynamiek aan je geluidsweergave geven. Dus daar zijn we uit, je hebt dus alleen een 5.1 voorversterker nodig. Ik ga het simpel maken: elke transistorversterker zal binnen marges hetzelfde klinken, alle moderne versterkers versterken tegenwoordig gewoon recht over het frequentiebereik. Het gaat dus puur om features en vermogen. Vermogen levert je XPA5, dus je moet kijken naar features. Een losse voorversterker lijkt logisch, maar is duurder dan een geïntegreerde puur omdat er minder van worden verkocht. Een AV7005 zal echt niet beter klinken dan een SR7005 in vv-modus. Je luistert m.n. blurays, dus belangrijk is DTS-HD en Dolby TrueHD ondersteuning. En je moet natuurlijk een 5.1 pre-out hebben. Dus je bent gewoon klaar met een SR5009, SR6009, SR7005, AV7005, wat je maar wilt. Voor €600 ben je gemakkelijk aan zo'n apparaat, een SR5009 kost nieuw €549 bij hificorner en bij H&C misschien nog wel minder.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

mel

Citaat van: pameijer op september 15, 2015, 09:26:13
Je speakers, iig de fronts (CDM7SE, correct?), hebben een gevoeligheid van 90 dB en doen 40Hz – 20kHz @ ±3dB. Ze lusten (volgens specs) 30W – 150W continu bij 8 Ohm en hebben minimaal 4 Ohm. Redelijk gemakkelijke speakers om aan te sturen, alhoewel de consensus toch wel is dat B&W's wel wat vermogen lusten om lekker los te komen. Voor onvervormd geluid op lekker flink volume zou ik toch wel 5x125-150 Watt willen hebben, vooral om de dynamiek aan te kunnen. De SR7009 kan dit volgens specs, maar hij kan het niet, echt niet. Hij kan 2x125Watt leveren als er 2 kanalen aangestuurd worden, bij 5 kanalen wordt het minder. Ik kan zo snel niet vinden wat de SR7009 voor voeding heeft, maar je Emotiva heeft een 1.200VA voeding en dat is gewoon lekker. Geen enkele receiver zal dat kunnen leveren.

Dus: als je de Emotiva toch hebt, absoluut houden, want hij zal een hogere dynamiek aan je geluidsweergave geven. Dus daar zijn we uit, je hebt dus alleen een 5.1 voorversterker nodig. Ik ga het simpel maken: elke transistorversterker zal binnen marges hetzelfde klinken, alle moderne versterkers versterken tegenwoordig gewoon recht over het frequentiebereik. Het gaat dus puur om features en vermogen. Vermogen levert je XPA5, dus je moet kijken naar features. Een losse voorversterker lijkt logisch, maar is duurder dan een geïntegreerde puur omdat er minder van worden verkocht. Een AV7005 zal echt niet beter klinken dan een SR7005 in vv-modus. Je luistert m.n. blurays, dus belangrijk is DTS-HD en Dolby TrueHD ondersteuning. En je moet natuurlijk een 5.1 pre-out hebben. Dus je bent gewoon klaar met een SR5009, SR6009, SR7005, AV7005, wat je maar wilt. Voor €600 ben je gemakkelijk aan zo'n apparaat, een SR5009 kost nieuw €549 bij hificorner en bij H&C misschien nog wel minder.

Waw, dit is echt een duidelijke analyse  hello, bedankt  :-)
Het volgende van je kan ik niet echt volgen :Een AV7005 zal echt niet beter klinken dan een SR7005 in vv-modus.
Ik was eerlijk gezegd aan het denken dat mijn emotiva samen met een AV 7005 toch een hele stap vooruit zou zijn t.o.v. een SR5009, SR6009 of SR7005 ' alles in één ' receiver??? en ook een hele stap vooruit ten opzichte van mijn huidige Onkyo TX SR 805 ?? Of zie ik dat verkeerd ??

Alvast bedankt

gr

pameijer

Het voorversterker gedeelte van de AV7005 en de SR7005 verschillen niet of niet veel. Aangezien je de Emotiva als powerhouse gaat gebruiken zul je niet veel verschil gaan merken. Maar zoveel mensen zoveel meningen, ik geloof niet meer in grote verschillen tussen verschillende versterkers; als ze allemaal recht versterken (en dat doen ze tegenwoordig allemaal) is vermogen het enige onderscheidende dat kan zorgen voor voldoende controle en dynamiek. Maar als jij je lekkerder voelt met een dedicated voorversterker zul je ook niet teleurgesteld worden.

Wat je wel teleur kan stellen is de vooruitgang t.o.v. je Onkyo, ongeacht wat je als voorversterker gaat gebruiken. Maar dat is echt een kwestie van proberen, zelf ervaren en lekker hobbyen. Een ieder heeft zijn eigen waarheid en eigen voorkeuren. Ik ben overtuigd geraakt van actieve speakers, en zal niet snel meer terug gaan naar passieve i.c.m. een versterker. Maar wie ben ik  :roll:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

mel

Citaat van: pameijer op september 16, 2015, 13:27:31
Heb je deze SR7005 gezien @mel ?

Nu wel  :-) , maar vlakbij mij thuis  staat een een AV 7005 te koop...mss dat ik die maar eens ga overwegen. Tis alleen zo moeilijk te voorspellen of het daadwerkelijk een verbetering zal zijn. :roll: :roll:
Net mijn UD 7007 aangekregen, straks eens openmaken die doos  :-D
Eerste keer dat ik een marantz bezit, hopelijk krijg ik er geen spijt van  :-D
Het schijnt wel dat de kombinatie marantz processor- B&W speakers warm klinkt. Mijn onkyo in kombinatie met mijn B&W klinken redelijk schel

WilliamB

Hoe is de UD 7007, en ben je al gegaan voor de AV 7005 ?
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

mel

Citaat van: WilliamB op september 20, 2015, 17:28:59
Hoe is de UD 7007, en ben je al gegaan voor de AV 7005 ?

Wat een beest van een speler zeg !!
gisteren een aantal films gezien en wat me vooral opvalt is dat alles meer helder is en dat er meer kanaalscheiding is.

Daarstraks nog eens getest hoe mijn onkyo 805 het doet met en zonder de eindbak ( XPA 5 ), ben eigenlijk beetje geschrokken dat de emotiva er een pak aan toevoegt, veel meer punch. Ik was het zo al gewoon dat ik me er niet meer van bewust was.
Ik was eigenlijk al half van plan om voor en eindversterker te vervangen door een onkyo TX NR 3009 maar ik betwijfel of de 3009 evenveel punch kan geven als de XPA5.
     De AV 7005 ben ik nog niet gaan bekijken...beslissingen beslissingen  :-o