Citaat van: SB_Marantz op september 05, 2014, 18:42:41
ja
Ja wat dacht je dan?
Vermogen meten met een signaal dat continu van amplitude veranderd is een beetje lastig op zijn zachtst gezegd.
Meten met een sinus is de meest makkelijke voor zowel de fabrikant als een versterker.
Een blokgolf zou wat dat betreft beter zijn en is aan een cap geladen dummy een nog zwaardere belasting.
Ik las hierboven nog iets over 8 /4 en 2 Ohm speakers?
Die bestaan niet.
De impedantie fluctueert bij zo goed als elke speaker zo tussen de 3 en pak hem beet 30 Ohm.
Tsjah : ook als je een sinus naar een niet ohmse belasting stuurt heb je een fazeverschuiving. Eigenlijk kan je een luidspreker elektrisch vergelijken met een elektrische motor. Enig verschil is dat mechanisch een motor ronddraait, en een luidspreker de konus naar voor en achter duwt. Maar wat die mechische energie veroorzaakt is krek hetzelfde : een wisselend magnetisch veld dat opgewekt wordt door een spoel.
Een klassieke elektrische asynchrome motor wordt door een sinus (in Europa eentje op 50 Hz), en toch levert dat spul een fazeverschil op tussen spanning en stroom... Een dergelijke motor met cos phi van 1 ben ik nog niet tegengekomen...
Dus vraag ik me af waarom dat bij een luidspreker wel zo zou moeten zijn...