Heel wat vragen en reactie, dat had ik niet verwacht, maar heel leuk. Ik probeer te antwoorden.
Het is een lang verhaal om te vertellen hoe de set tot stand is gekomen. Bij mijn zoektocht probeer ik een aantal criteria te hanteren.
De component moet er goed uitzien. Dit is natuurlijk heel subjectief en heeft niets met de geluidskwaliteit te maken. Hoewel: een product met een fijn binnenwerk waarbij de ontwerper geen zorg besteedt aan de verpakking? Ik vind dat het"af" moet zijn.
De component moet goed gebouwd zijn. Een goed ontwerp, degelijke onderdelen, overzichtelijk lay-out, herstelbaar, ...
De meetbare specs van de component moeten goed zitten en de meetresultaten moeten overeenkomen met wat de fabrikant beweert op de specsheet. Hiervoor ga ik op zoek naar betrouwbare tests en reviews op het internet, bvb. bij miller audio research, maar ook heel vaak bij gedreven liefhebbers.
De prijs van de component moet OK zijn. Wat kost het? Prijs/kwaliteitverhouding, inruilwaarde op korte en lange termijn, is de component een tussenstap of een blijver ?
En dan natuurlijk luisteren. Ik heb geen gouden oren, ik heb geen auditief geheugen. Ik ga zitten en luister. Niet analytisch, ik maak zelden aantekeningen. En nu en dan, dan kli(n)kt het gewoon.
Zo zijn bvb de M-DAC en de SBT er gekomen. De A-45 heb ik gekocht over het internet, zonder hem ooit gehoord te hebben. Geen pure gok, want ik vermoedde wel dat hij OK zou zijn op basis van wat ik al gehoord en gezien had van Accuphase. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Van zodra ik hem voor het eerst opzette, was er die "waw dat is het". En dat gevoel is er nog elke dag.
Mijn zoektocht is er dus één van objectief én van subjectief, van systematisch werken én van pure intuïtie. Het plezier van het speuren en ontdekken, en verrast worden.
Daarachter zitten er wel nog een aantal overwegingen.
Kwaliteitsverschillen (op auditief vlak) tussen digitale bronnen lijken mij kleiner dan tussen analoge componenten, of misschien beter gezegd, goedkopere digitale bronnen zitten op hetzelfde kwaliteitsniveau als veel duurdere analoge componenten.
Nog anders gezegd: de luisterruimte, de luidsprekers en de versterker bepalen volgens mij wat je hoort.
En dan is mijn combinatie van bronnen en versterking/luidsprekers dus wel degelijk in evenwicht.
Verder is het mij momenteel totaal niet duidelijk hoe de markt verder evolueert op het vlak van streaming/DAC/voorvesterking. Ik heb nog geen geschikte combinatie in één component gevonden.
De SBT + M-DAC zijn een zeer tussenoplossing voor een heel haalbare prijs, die ik ook gemakkelijk weer van de hand kan doen zonder groot waardeverlies. Vandaag neig ik meer naar een analoge voorversterker, met een goede streamer/DAC. Zie mijn voorgaande post.
Met het gedeelte eindversterking + luidsprekers ben ik bijzonder tevreden. Hier zal niet snel verandering in komen.