Ik heb een stuk van een artikel uit HomeCinema hieronder gepubliceerd. Ook op het Marantz Forum is er al het een en ander over geschreven, maar ik kan niet echt een concreet antwoord vinden. Misschien dat dit stuk een discussie over dit onderwerp kan starten?
"W-elke kabel biedt de beste geluidskwaliteit?
Dat is natuurlijk de vraag die ik in dit artikel wil beantwoorden, maar eigenlijk is het antwoord niet zo eenvoudig. Er zullen allicht audiofielen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar voor de gemiddelde gebruiker is er absoluut geen waarneembaar verschil in audiokwaliteit tussen een optische en een coaxiaal digitale kabel. Beide kabels sturen de data digitaal van de bron naar de receiver dus er is geen reden om verschil in kwaliteit te verwachten. Echter zit er een verschil in de bandbreedte en de manier waarom de digitale signalen vervoerd worden en dit zou volgens sommige audiofielen voor minimale verschillen in de audioweergave kunnen zorgen. Ikzelf ben niet overtuigd van dit verschil, maar mocht je twijfelen dan is het aan te raden beide kabels te proberen en zelf te oordelen.
Wat overigens wel gezegd moet worden is dat in sommige gevallen een Toslink kabel wel de betere keuze is. Wanneer je audio over langere afstanden (meer dan ongeveer 4 meter) wil versturen en dus langere kabels nodig hebt behouden optische kabels een iets stabieler signaal. Ook hier is het maar de vraag of je het verschil hoort, maar dit verschil is volgens de audio-experts duidelijker".
Reacties?