Eerste ervaring met de PM-15S2

Gestart door CBdicX, oktober 27, 2013, 05:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

xander32

Een commercieël geluid zou ik omschrijven als een wat aangezet hoog (daarmee de illusie opwekken van een grote resolutie) en tevens een wat aangezet laag (klinkt "lekker" krachtig en vol).

Een beetje wat vroegah het "loudness" knopje deed op een versterker. Beetje eenzelfde effect als jij op de PM15 de treble en de bass helemaal open zou gooien.

Marantz 81

die B&W en KEF zijn beide redelijk goede speakers

Indien je echt goede speakers wil gelijk aan de kwaliteit van pm15s2  zit je wel met speakers > 2500 een paar

Zelf zou ik liever speakers van 2500 een paar en stereoversterker van 800 euro hebben ,als een stereoversterker van 1800 en  een paar speakers van 1500 , omdat ik uit ervaring weet dat je in de eerste situatie een beter geluid hebt ,speakers maken het echt grote verschil en hoe beter de speakers hoe groter het verschil zal zijn wat je gaat horen met betere apparatuur



xander32

Citaat van: Marantz 81 op november 10, 2013, 19:58:13
die B&W en KEF zijn beide redelijk goede speakers

Indien je echt goede speakers wil gelijk aan de kwaliteit van pm15s2  zit je wel met speakers > 2500 een paar

Zelf zou ik liever speakers van 2500 een paar en stereoversterker van 800 euro hebben ,als een stereoversterker van 1800 en  een paar speakers van 1500 , omdat ik uit ervaring weet dat je in de eerste situatie een beter geluid hebt ,speakers maken het echt grote verschil en hoe beter de speakers hoe groter het verschil zal zijn wat je gaat horen met betere apparatuur

:yes:

JohnWx

Citaat van: CBdicX op november 10, 2013, 18:59:30
Pas op John met dit soort uitspraken, blind kopen word niet gezien als serieus met speakers omgaan.  :wink:

Het waren mijn exemplaren dus dan mag het
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

100%Marantz

#214
Ik probeer het te begrijpen, maar alles veranderd zo snel?

Ik zag de 2 PM 15 S2 te koop staan? Waarom zo snel kopen en terug verkopen?
Aan die prijs lijkt me wat snel. En wat met de derde PM15S1?

Wat de speakers betreft:
Ik denk ook dat het beter is om ze toch minstens 1 x te hebben gehoord en vergeleken met andere. De verschillen leren je veel ook al zal de acoustiek en versterkers anders zijn.
Nu, ik moet toegeven dat ik ook al speakers heb gekocht zonder te luisteren.

Voorbeelden van kopen zonder te beluisteren:
JBL ES 30 (75 €, dus geen groot risico) Een grote tegenvaller. Mooie bass, maar er is iets mis met high/medium. Ik heb ze verkocht voor 102 €

Heel lang geleden een paar philips FB 825 nieuw, maar met 50 % korting. Nooit spijt van gehad, heb ze onlangs verkocht.

En last but not least:
Triangle Genèse waar Zoldar het over heeft.
Ik had al 2 paar van de reeks eronder waar ik zeer tevreden van was, dus dacht ik niets mis te kunnen doen, waren officieel 2 à 3 keer duurder.
Ik heb ze via eBay  gekocht, was op vakantie en heb geboden via mijn smartphone (dit voor het verhaal)
Maar hier wou ik bij komen
Bij het eerste keer luisteren:
Een enorme verrassing: ....................??

Positief  HB :-D
Heb hier trouwens ergens op het forum een verslag van geschreven.
maar een dag of 2 later terug geluisterd en met bepaalde muziek niet echt mooi, en toen ben ik verschrikkelijk beginnen twijfelen.
Heb de verkoper gebeld voor vragen, heb triangle in Frankrijk gebeld met hopen vragen.
Ergens was in mijn hoofd iets beginnen twijfelen en ik zag het niet meer zitten. Psychologie is zeer belangrijk.

Nu zijn we ondertussen een 7 maanden verder en ze zijn fantastisch, ik geniet ervan zoals ik al lang niet meer heb gedaan. Ik luister veel meer dan vroeger en geniet er echt van.

Dit allemaal om een raad te geven:

Koop en verkoop niet te snel. Een PM 15 kan alleen goed zijn.
En wat de speakers betreft, als het kan toch luisteren
, want het is best mogelijk dat je een speaker op papier zeer goed kan vinden, maar bij het luisteren erg kan tegenvallen, of meevallen.  :yes: :yes:
marantz, what else?

Marantz 81

#215
Je kunt ook gewoon deze aansluiten op de Onkyo weet je zeker dat het knallen wordt  HB

http://www.klipsch.com/rf-7-ii-floorstanding-speaker

Vriend van me heeft ook Klipsch speakers en wat gaat dat moeiteloos Loeihard  :evil: ik hou der wel van om te HT en zijn ze echt goed biertje erbij en je ervaart voelt het concert

Om rustig te genieten van kwalitiets opname,s in stereo  :no:

CBdicX

#216
Citaat van: Marantz 81 op november 10, 2013, 19:58:13
die B&W en KEF zijn beide redelijk goede speakers

Indien je echt goede speakers wil gelijk aan de kwaliteit van pm15s2  zit je wel met speakers > 2500 een paar

Zelf zou ik liever speakers van 2500 een paar en stereoversterker van 800 euro hebben ,als een stereoversterker van 1800 en  een paar speakers van 1500 , omdat ik uit ervaring weet dat je in de eerste situatie een beter geluid hebt ,speakers maken het echt grote verschil en hoe beter de speakers hoe groter het verschil zal zijn wat je gaat horen met betere apparatuur

Dit soort "regels" dat een speaker x keer duurder (en er word wel eens beweert 3x duurder) zou moeten zijn dan een versterker heb ik meer gelezen, maar ook net zo vaak het verhaal dat het nergens op slaat.
Ik zou kunnen zeggen dat ik een verkoper hoor praten, wat natuurlijk niet zo is, maar dat een speaker 2500 euro moet kosten in mijn geval zegt op zich niets over hoe die klinkt met een betreffende versterker in een ruimte.
Zoals omschreven verkoopt deze winkel zowel B&W als KEF, mijn idee ging eerst uit naar KEF maar de verkoper wist gefundeerd te vertellen waarom B&W in dit vergelijk beter zou zijn, daar ga ik dan maar van uit gezien hun expertise van al 40 jaar op audio gebied.

PS bij introductie waren de PM15S2 1799,00 en ik heb 999,00 betaald, mag de speaker nu dan ook 800 euro minder kosten ?  :wink:

bas focal marantz

Citaat van: CBdicX op november 10, 2013, 23:25:15
Dit soort "regels" dat een speaker x keer duurder (en er word wel eens beweert 3x duurder) zou moeten zijn dan een versterker heb ik meer gelezen, maar ook net zo vaak het verhaal dat het nergens op slaat.
Ik zou kunnen zeggen dat ik een verkoper hoor praten, wat natuurlijk niet zo is, maar dat een speaker 2500 euro moet kosten in mijn geval zegt op zich niets over hoe die klinkt met een betreffende versterker in een ruimte.
Zoals omschreven verkoopt deze winkel zowel B&W als KEF, mijn idee ging eerst uit naar KEF maar de verkoper wist gefundeerd te vertellen waarom B&W in dit vergelijk beter zou zijn, daar ga ik dan maar van uit gezien hun expertise van al 40 jaar op audio gebied.
ligt er ook aan hoe groot je ze wil , 2-wegje op statief of je hebt de ruimte en je wil blazen met een dikke 3-weg .
Dan verschillen de koste al snel .

Onlangs was ik bij iemand die had een marantz pm11 en zelfbouw speakers , units mischien 700euro .

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op november 10, 2013, 23:11:43
Je kunt ook gewoon deze aansluiten op de Onkyo weet je zeker dat het knallen wordt  HB

http://www.klipsch.com/rf-7-ii-floorstanding-speaker

Vriend van me heeft ook Klipsch speakers en wat gaat dat moeiteloos Loeihard  :evil: ik hou der wel van om te HT en zijn ze echt goed biertje erbij en je ervaart voelt het concert

Om rustig te genieten van kwalitiets opname,s in stereo  :no:

Heb ik toch een andere ervaring met de Klipsch RF7 die kunnen gewoon erg mooi klinken met een "kwaliteits" opname
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

CBdicX

#219
Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit als je een goede versterker neemt (wat de 15S2 best is) en een goede speaker, wat B&W, KEF, Klipsh, Tannoy, Jamo, Magnat, Elac, ect ect allemaal is, dan klinkt iedere goede opname gewoon goed. En dan niet de buget lijn maar gewoon de midden klasse van welk respectabel merk dan ook. En ja, er zijn (waren) ook goede Bose speakers.......

Ik hou het voor mijn eigen nachtrust nu even op B&W 683, ik heb al zoveel merken en types in huis gehad en alles heeft wat, niets is perfect, bij de een win je dit, bij de ander weer dat.
Ik heb nooit echt slechte speakers gehad, die zijn er ook niet meer denk ik, wel dat ik weer eens wat anders wilde  :-o

Marantz 81

#220
Prijs zegt ook niet alles , een dure speaker is geen garantie dat het klinkt zoals jij het mooi vindt  :wink: prijzen waar ik over praat zijn per paar ( 2 speakers )

Ze zullen er ook wel verstand van hebben met hun 40 jaar ervaring

Mijn advies komt voor uit jarenlange luister ervaring in zowel appratuur speakers en live muziek ,daarbij altijd al een tik gehad   :-P om de muziek te analyzeren  byebye  zelfs als ik onder invloed was op een house party

Mijn smaak gaat van compleet onspannen in de sofa met Katie melua   :zzz: tot live concert Metallica  HB

JohnWx

Citaat van: CBdicX op november 10, 2013, 23:41:34
Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit als je een goede versterker neemt (wat de 15S2 best is) en een goede speaker, wat B&W, KEF, Klipsh, Tannoy, Jamo, Magnat, Elac, ect ect allemaal is, dan klinkt iedere goede opname gewoon goed. En dan niet de buget lijn maar gewoon de midden klasse van welk respectabel merk dan ook. En ja, er zijn (waren) ook goede Bose speakers.......

Ik hou het voor mijn eigen nachtrust nu even op B&W 683, ik heb al zoveel merken en types in huis gehad en alles heeft wat, niets is perfect, bij de een win je dit, bij de ander weer dat.
Ik heb nooit echt slechte speakers gehad, die zijn er ook niet meer denk ik, wel dat ik weer eens wat anders wilde  :-o


Die zijn er ook niet vind ik slechte speakers, muziek maakt de emotie kan ook op een wekker radio TRUSTEN
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

Nou ga ook maar eens tukken  :gaap: morgen weer om 6 uur eruit  :?

CBdicX

Wat ik mij afvraag is als je zo'n 863 neemt van 1400 euro en er een 805 Diamond naast zet van 4500 euro zal je daar verschil in horen ?
De 805 "mist" een middentoner en uiteraard de woofers.
Zit dat prijsverschil niet voor een heel groot deel in productie kosten, een mooie gestileerde kast versus een redelijk grove rechthoekige doos ?

Marantz 81

#224
Het gaat om het geheel

Kwaliteit van :  Woofers/Tweeter/Filter/Omkasting  / En hoe het geheel is samen gesteld

Een woofer meer of minder zegt niet zoveel het moet ook matchen met de oppervlakte van de ruimte 

Dat zijn dingen die jeje ook zeker kunt afvragen ,feit is natuurlijk wel hoe duurder hoe meer gebakken lucht eromheen hangt en geld niet alleen voor Audio

En daarbij is het ook nog belangrijk wat je eigen verwachtingen zijn  , ik ben een echte Dynaudio liefhebber omdat ze echt Neutraal zijn en ook alles wat je wilt kunnen weergeven zoals het is ,daarbij moet je er ook echt goede apparatuur op aansluiten wil je die kwaliteiten ontdekken