Een set van sprins

Gestart door sprins, juni 12, 2013, 21:14:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

sprins

In het kader van een thuis-PA in de hobby-ruimte ben ik begonnen met wat onderdelen bij elkaar te sparen. Momenteel staan er 4X Marantz MA500, één Bose 1602 (uit ik meen eind 70-er jaren) 6X Bose 901 (allen uit eind 70-er jaren) en een nieuwe Bose active equalizer. Alles aangesloten op een Airport Express zodat ik met iTunes een beetje kan experimenteren hoe e.e.a. klinkt.

Later wil ik er nog een SR6004 tussen zetten die ik nog heb staan als een soort crossover zodat ik nog een subwoofer (of 3, 2X REL en 1x MJ Acoustics) eraan kan hangen op zo'n manier dat ik een beetje kan instellen welke frequenties ik naar die subs stuur. Maar er komt al zoveel bas uit die 901s dat ik me afvraag of dat een verbetering (in het kader van meer=beter) is...

De MA500 blokjes zijn ideaal om te daisy-chainen voor meer speakers. Via de inverse-out (voor bridge modus) lus ik ze net zolang door totdat de speakers op zijn  8-)

Voor de HPF en LPF en algehele equalizing komt er ook nog een (waarschijnlijk) Prodjuser Q 162 graphic equalizer (nu gebruik ik de iTunes equalizer om te testen, een beetje loudness kan nooit kwaad).

Als alles naar wens is dan hang ik er wat DJ gear aan (ben ik ook aan het verzamelen) en ga ik daar weer eens mee aan de slag  pompom

Enfin, tot zover mijn formele introductie.

TurboMarco

Vet  8-)

Een Line-array met 901's  hello
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sprins

Citaat van: Marco op juni 12, 2013, 21:33:38Een Line-array met 901's  hello

Die term was nieuw voor mij, maar dekt de lading wel inderdaad  :-)

Marvin

PA in huis?

Moet niet gekker worden. 

Niber

Leuk zo met die oude Bose speakers. Ziet er goed uit!!

Citaat van: sprins op juni 12, 2013, 21:47:21
Die term was nieuw voor mij, maar dekt de lading wel inderdaad  :-)

Ik moest ook even googlen wat het was.  :-D
Hoe ben je zo bij deze opstelling gekomen?


Citaat van: marvin op juni 12, 2013, 22:00:27
PA in huis?

Moet niet gekker worden. 

:schater: Nou daar zeg je me wat. En dan te bedenken dat je mensen hebt die het nog gekker maken!!   shutup
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

sprins

Het staat in de hobbyruimte, thuis thuis heb ik wat anders staan waarover later meer.

Tja, begonnen met 1 set 901 van MP en 4 MA blokjes. Eerst één per box, toen twee, en aangezien het geluid van die 901s me wel beviel en ik wat meer geluidsdruk wilde (die 901s verwerken een gebrugde set MA500 'alsof het niks is') heb ik later nog een 901 set gescoord. Enfin, toen kwam ik die bose amp tegen... En toen om de hoek (letterlijk) nog een set 901. En toen had ik dit. En dat gaat best 'hard' inmiddels...

Misschien moet ik me eens in de techniek van de line arrays verdiepen om het geluid te optimaliseren. Ik heb al wel ontdekt dat als ik ze gelijk stapel het geluid beter is dan als ik ze een beetje in de rondte richt.

Marvin

Ah joh, mijn thuis thuis ís de hobby-ruimte....

WilliamB

Ziet er erg indrukwekkend uit HB
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

sprins

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik een goeie equalizer moet hebben met goed HPF en LPF en clipping detectie zodat ik beter kan achterhalen welke element van de keten aan het oversturen is. Doordat die Bose 901 controller ertussen zit kan het overstuur al zitten tussen de bron en die Bose controller. Door daartussen een goeie audio controller te zetten is er wellicht wat betere controle (terwijl ik deze zin tik snap ik opeens waarom het een controller heet).

Ik geloof dat Klark-Teknik of BSS wel goeie equalizers heeft. Verder is er voor heel weinig geld een hoop te koop, maar ik vrees dat dat zonde van de set is. Dus dat wordt uitkijken naar een profi eq op marktplaats of ebay.de

Daar kwam ik achter door bij de software equalizer van itunes (met loudness instelling) bij overstuur op 80% de gain iets terug te draaien waardoor 100% volume opeens loepzuiver (en met broekspijpen wapperende bass) klonk. Daaruit concludeerde ik dat in de bose 901 controller het overstuur zat, en niet in de MA500 blokjes of de speakers.

Die 901s zijn wellicht geen optimaal line array heb ik via inlezen geconcludeerd (de scheiding tussen de 901s is te groot), maar voor amateurbegrippen is het 'close enough'.



sprins

Enfin, een vakantie verder en het inzicht dat er toch te weinig bass in mijn 901 line-array zat heb ik de boel een beetje omgegooid.

Via het onvolprezen (*kuch*) Marktplaats een set 502b bass modules van een tot restaurant omgebouwd oud swingcafé overgenomen. Vervolgens 2 MA500 blokjes per 502b en 4 kanalen van een (yay! Marktplaats) MM9000 voor de 901s aangesloten op een Bose 802C controller (met ingebouwde cross-over).

Aangezien e.e.a. niet helemaal bij elkaar hoort moet ik nog wel een eq. curve gaan uitvogelen om het geluid een beetje te corrigeren, maar het is verbazingwekkend hoe goed alles samen klinkt.

En er is genoeg bass nu...

JohnWx

Hoe laat is de open  :-D


ThunderDOME

gave dingen die Bose

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

tijdloos
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

sprins


Zoldar

Wtf :-o. Lekker blazen zo.  Maaruhhh moeten doe bses niet met de schuine kant nast de muur?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

sprins

Citaat van: Zoldar op augustus 09, 2013, 20:33:24
Maaruhhh moeten doe bses niet met de schuine kant nast de muur?

Nou, dat is een beetje onderdeel van het afstellen... Voor thuis, met een lekker jazz muziekje wel, maar in de PA stand heeft het één voordelen boven het ander.

Ik ben overigens tot de ontdekking gekomen dat twee 901s genoeg is. Anders gezegd, met 4 901s wordt het geluid wat schel... En tegen de muur gedraaid wordt het wat gedempter.

Dus zou je kunnen concluderen dat er teveel 901s in de set zitten... Of te weinig subs  :mrgreen:

Ik ben er nog niet helemaal klaar mee.