Niets nieuws...
Na de aanschaf van de NA11 nu alweer een jaartje(?) geleden, destijds gelijk een vergelijking gemaakt tussen het afspelen van dezelfde muziek vanaf een USB van de Stick (voorkant), vanaf mijn NAS en via de PC via de Maranz USB driver.
Destijds was de conclusie, voor mij, na het spelen van een enkel muziekstuk direct duidelijk : USB wint het met glans van NAS of via de USB-PC. De beide laatste klinken min-of-meer gelijk.
Uiteraard allemaal voorzien van dezelfde FLAC en/of WAV files. Laat de NA11 zelf de files rechtstreeks lezen en verwerken vanaf stick en voilà : Opener, meer dynamiek, het laag gaat lager. Stemmen zijn heel veel natuurlijker met veel meer timbre.
Geen idee waarom dit zo is, maar het was oh zo overduidelijk.
Inmiddels zijn we ruim een jaartje verder, heeft de NA11 een aantal keren een software upgrade doorlopen dus wie weet...
Ook net een nieuwe PC binnen met veel CPU power, SSD en plenty RAM. Omdat het een nieuwe PC is, ook nog even geen andere shit er op dus lekker clean Windows 10.
USB drivers (64 bit) van Marantz downloaden en installeren. jRiver als player downloaden, installeren en configureren waarbij alles wat in de weg staat of het geluid zou kunnen manipuleren uitschakelen. 2 fatsoenlijke USB kabels van zolder gehaald, PC van de lader losgekoppeld (eventuele interferentie van die kant uitsluiten) en spelen maar...
Het zou wel gaaf zijn als er iets veranderd was, want eerlijk is eerlijk : Bedieningsgemak is nog steeds het ondergeschoven kindje bij de NA11. Nu heb ik de NA11 voor het geluid en niet voor het bedieningsgemak, maar wat zou het mooi zijn als je beide zou kunnen combineren ...!!! Het gemak van JRiver en de audio-kwaliteiten van de NA11 gecombineerd....!!
Mahler, Patricia Barber, Kati Melua, Yello, Sati,...
Allemaal het zelfde beeld : Er is nog steeds geen alternatief voor het stickie aan de voorkant...
Tja, niets nieuws onder de zon...
PS : Uiteraard in mijn situatie, op mijn set, bij mij in huis, in mijn beleving, etc, etc....