Het is wel te horen..........

Gestart door erik62, maart 07, 2013, 20:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

erik62

#45
Dag,
Mijn logische verstand zegt dat ik mezelf iets aan het wijsmaken ben.Een geleider naar een apparaat kan mijn inziens geen verschil leveren aan geluidskwaliteit. Dit door mij waargenomen verschil moet op inbeelding berusten omdat Siltech op de kabel staat. Ergerlijk! Ik heb een vriend van me de powercords laten wisselen zonder dat ik wist welke ingestoken was. Verschil?! Opeens niet meer zo veel. Vond alles mooi klinken en gokte er maar wat op los. Ik dacht op een gegeven moment dat het anders klonk doch mijn vriend draaide me een loer door Niet te wisselen.
Ditzelfde hebben we met de interlinks gedaan. De siltech tegen de vd. Hul. Hier scoorde ik een stuk beter. Vond de muziek met de siltech sprankelender.
Tot zover het powercord avontuur van Siltech............
Komende week ga ik mijn accuphase 406v eens blind testen met een quad voor en eindversterker. Ben zelf eens benieuwd.

JohnWx

Citaat van: erik62 op maart 22, 2013, 08:57:25
Dag,
Mijn logische verstand zegt dat ik mezelf iets aan het wijsmaken ben.Een geleider naar een apparaat kan mijn inziens geen verschil leveren aan geluidskwaliteit. Dit door mij waargenomen verschil moet op inbeelding berusten omdat Siltech op de kabel staat. Ergerlijk! Ik heb een vriend van me de powercords laten wisselen zonder dat ik wist welke ingestoken was. Verschil?! Opeens niet meer zo veel. Vond alles mooi klinken en gokte er maar wat op los. Ik dacht op een gegeven moment dat het anders klonk doch mijn vriend draaide me een loer door Niet te wisselen.
Ditzelfde hebben we met de interlinks gedaan. De siltech tegen de vd. Hul. Hier scoorde ik een stuk beter. Vond de muziek met de siltech sprankelender.
Tot zover het powercord avontuur van Siltech............
Komende week ga ik mijn accuphase 406v eens blind testen met een quad voor en eindversterker. Ben zelf eens benieuwd.


Het zit in het denken na de powercord gaat het naar de trafo die regelt alles dat de juiste waardes door de versterker gaan waar blijft dan de meerwaarde van een netsnoer ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

Denk dat je de meerwaarde van een netsnoer moet zoeken in de isolatie zodat hij geen stoorzender gaat worden.

JohnWx

Citaat van: joep op maart 22, 2013, 09:51:52
Denk dat je de meerwaarde van een netsnoer moet zoeken in de isolatie zodat hij geen stoorzender gaat worden.

Denk je dat of weet je dat maar stel dat het zo is dan word het nog door de trafo verwerkt het is volt en blijft volt er word niets weg gehaald of bijgevoegd alleen gestabiliseerd nadat het binnen komt denk ik


niet om wellus nietus vind het heel fascinerend waarom mensen het wel horen en andere totaal niet, en dan ook nog eens zonder een onderbouwing behalve dan ik hoor het, wat natuurlijk de "enige" juiste reden is om zoiets aan te schaffen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep

Heb ooit eens een demo bij Fritz meegemaakt. Je weet wel met zijn kastje met lampje achter zijn installatie.
Heb het wel over het gebeuren voor de trafo.

JohnWx

Citaat van: joep op maart 22, 2013, 10:04:58
Heb ooit eens een demo bij Fritz meegemaakt. Je weet wel met zijn kastje met lampje achter zijn installatie.
Heb het wel over het gebeuren voor de trafo.

ja dat snap ik maar na de trafo is het weg gefiltert zou ik denken en wat meer merken zo denken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

ik denk dat ik absoluut niet kan verklaren waarom een interlink of powerkabel ander KLINKT en MEET in een frequency curve. maar het is er wel. onmiskenbaar, omkeerbaar en onlogisch tegelijk.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op maart 22, 2013, 10:30:20
ik denk dat ik absoluut niet kan verklaren waarom een interlink of powerkabel ander KLINKT en MEET in een frequency curve. maar het is er wel. onmiskenbaar, omkeerbaar en onlogisch tegelijk.

thx voor de uitleg  :-o je kan het wel verklaren  :-)


Jij neemt het ook waar "vaak" dus moet er wat zijn of niet laat ik in het midden waardoor men getrikkert word



Wil niet te ver gaan dat het straks in het DNA profiel zit






Blijft fascinerend
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

211

Citaat van: joep op maart 22, 2013, 09:51:52
Denk dat je de meerwaarde van een netsnoer moet zoeken in de isolatie zodat hij geen stoorzender gaat worden.

Eerder een "Antenne"... Los van alle stroringen op het net van al die dimmers die we tegenwoordig in huis hebben kan de laatste meters aan netsnoer net wat extra bende oppikken ...

De logische vraag : Al al die kilometers daarvoor niet ? Ja die tellen ook, maar minder omdat dat uitdempt voordat we bij de stekker in de muur zijn...

Vaak liggen in de buurt van die laatste meters ook nog netwerkkabels (streamen is immers in) en dimmers van het Leuke lampje op het audio meubel alsmede al die mooi kleine voedingen van afstandsbedieningen, en andere apparatuur... Dit zijn allemaal hele leuke HF storingsbronnen die mooi door dat laatste metertje netsnoer net nog even opgepikt worden.

Een afgeschermermd netsnoer neemt die laatste meter(s) "bende" net niet mee naar binnen.. Scheelt weer..
Een goede voeding in onze audio zou dit overigens ook netjes kunnen uitfilteren... zou kunnen...

Maar simpel afgeschermd netsnoer is rete goedkoop per meter, dus waarom niet gewoon doen...???
Zolang je maar geniet....

JohnWx

Citaat van: 211 op mei 24, 2013, 14:14:32
Eerder een "Antenne"... Los van alle stroringen op het net van al die dimmers die we tegenwoordig in huis hebben kan de laatste meters aan netsnoer net wat extra bende oppikken ...

De logische vraag : Al al die kilometers daarvoor niet ? Ja die tellen ook, maar minder omdat dat uitdempt voordat we bij de stekker in de muur zijn...

Vaak liggen in de buurt van die laatste meters ook nog netwerkkabels (streamen is immers in) en dimmers van het Leuke lampje op het audio meubel alsmede al die mooi kleine voedingen van afstandsbedieningen, en andere apparatuur... Dit zijn allemaal hele leuke HF storingsbronnen die mooi door dat laatste metertje netsnoer net nog even opgepikt worden.

Een afgeschermermd netsnoer neemt die laatste meter(s) "bende" net niet mee naar binnen.. Scheelt weer..
Een goede voeding in onze audio zou dit overigens ook netjes kunnen uitfilteren... zou kunnen...

Maar simpel afgeschermd netsnoer is rete goedkoop per meter, dus waarom niet gewoon doen...???

elk goed ontwikkeld apparaat heeft er al rekening mee gehouden naar mijn in ziens
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

211

#55
    Citaat van: John Wx op maart 22, 2013, 09:58:09
    Denk je dat of weet je dat maar stel dat het zo is dan word het nog door de trafo verwerkt het is volt en blijft volt er word niets weg gehaald of bijgevoegd alleen gestabiliseerd nadat het binnen komt denk ik
    Klopt... maar anders dan je denkt....

    Een trafo bestaat uit 2 spoeltjes met een beetje (week)ijzer er tussen.

    Leg een wisselspanning aan de enen kant aan, bij ons ons dat 230Volt en frequentie van 50Hz
    en aan de andere kant komt die zelfde 50Hz er uit maar met een ander Voltage

    Dat kan hoger of lager zijn : voor buizen hebben we bv 6v gloeispanning nodig maar ook 200-300V
    transistor versterkers werken afhankelijk van het formaat en gewenste vermogen zo tussen de 20V en 70V [/li][/list]

    Maar er is meer :
    - Verhoog de net-spanning of verlaag deze en de trafo doet aan de andere kant "precies" het zelfde
    - Verhoog of verlaag de frequentie en de trafo doet aan de andere kant "precies" het zelfde

    Netspanninsg-variaties en (HF) vervuiling/verstoring worden door een trafo dus lekker doorgestuurd.
    Niet 100% want een netvoedings-trafo kan slecht tegen hele lage frequenties en ook niet tegen hele hoge. Daarnaast is hij zelf ook niet helemaal zuiver op de graad (fase draaiingen) maar dat laten we even buiten beschouwing.

    Het is aan de electronica achter de trafo om :
    - De wisselspanning om te zetten in gelijkspanning
    - Dit netjes te stabiliseren (alle grote schommelingen er uit te halen) op één vaste spanning
    - Te filteren zodat alle (HF) vervuiling/verstoring er uit is

    Dat is niet altijd even eenvoudig en als je het echt goed wilt doen ook een dure aangelegenheid...
    Naarmate het ontwerp van een voeding- en de gebruikte componenten beter is, is deze beter resistent tegen ellende van buiten.

    Maar duurder en daarmee commercieel gezien niet altijd de beste oplossing...
    Zolang je maar geniet....

    211

    Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 14:21:44
    elk goed ontwikkeld apparaat heeft er al rekening mee gehouden naar mijn in ziens
    Kan daar rekening mee houden...
    Ik heb heel wat (te) simpele voedingen gezien in mijn leven
    Zolang je maar geniet....

    211

    #57
    Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 14:21:44
    elk goed ontwikkeld apparaat heeft er al rekening mee gehouden naar mijn in ziens
    Niets met voeding te maken , maar een heel ander voorbeeld signaalvervuiling : Leg ik mijn netwerkkabel te dicht langs mijn antenne kabel, dan slaat mijn TV op tilt.

    Mijn anntennekabel was al beter dan een "dropveter" , maar een nog beter afgeschermde kabel en aan beide kanten een Ferriet kern om de ethernet kabel was er voor nodig om dit probleem te verhelpen...

    Nu kunnen ze weer fijn saampjes in één gootje liggen....  :wink:

    Waarmee ik maar wil zeggen dat een goede oplossing & kabel niet altijd en overal even arbitrair is....
    Zolang je maar geniet....

    Zoldar

    Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 14:21:44
    elk goed ontwikkeld apparaat heeft er al rekening mee gehouden naar mijn in ziens

    kul.

    als ik het "leuke lampje" aanzet krijg ik een extra ruis in de speakers. en dat kan je binnen 7 sec checken door hem aan of uit te zetten :)

    van de week bij een electro technisch instalatie bedrijf 4 m afgeschemrde kabel meegekeregen voor nop (Lapp CY 191 7G1,5mm) dus duur hoeft het ook niet te zijn. 
    Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
    Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
    Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
    Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
    Kabels: Chord | Audioquest | Belden

    JohnWx

    Citaat van: Zoldar op mei 24, 2013, 15:31:40
    kul.

    als ik het "leuke lampje" aanzet krijg ik een extra ruis in de speakers. en dat kan je binnen 7 sec checken door hem aan of uit te zetten :)

    van de week bij een electro technisch instalatie bedrijf 4 m afgeschemrde kabel meegekeregen voor nop (Lapp CY 191 7G1,5mm) dus duur hoeft het ook niet te zijn.

    reageer je effe af op dat kul lampje niet op mij  :evil:


    zakt de ES receiver al in prijs  HLP
    Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.