Speakervraag bij PM7004

Gestart door Kalikula, januari 04, 2013, 14:21:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kalikula

Een voorstelronde en een prangende vraag.
Na 21 jarige dienst heeft mijn receiver van Sony het begeven.
Ik heb inmiddels de Marantz versterker PM7004 aangeschaft (een 1-dagsdeal via marktplaats, vandaar geen weken/maandenlange zoektocht).
Nu zoek ik daar een passende speakerset bij (inmiddels wel een wekenlange zoektocht  :-D).   
Momenteel heb ik Yamaha speakers uit begin jaren '90 die mijn inziens letterlijk en figuurlijk te licht zijn.
De cd-speler is een oud nietszeggend ding dat t.z.t. ook vervangen gaat worden.
Ik luister dance, hiphop, rock en jazz.

Ik heb een woonkamer met afmetingen van +/- 6 bij 3,5 meter.
Vloerstaanders worden door mijn vriendin getolereerd  :-)
Ik heb een bedrag van ongeveer 600 € voor de set in gedachten.

Op het gebied van speakers is er geen bos maar enorm woud beschikbaar, waar ik momenteel de bomen niet doorheen zie.
Marktplaats en www.hifi.nl/tweedehands bieden een veelvoud aan 2e hands speakers aan, zowel bekend als obscuur. In tegenstelling tot computers etc. zijn speakers enigszins 'uitontwikkeld', waardoor boxen uit de jaren '80 en '90 nog steeds toppers zijn.
Een vriend met voorliefde voor audio adviseerde mij 2e hands speakers van B&W of Dynaudio te kopen. Volgens hem zeer goed.

Daarnaast is er een veelvoud aan (web)winkels die nieuwe speakers verkopen.
Onderstaande test deed mij bijvoorbeeld gecharmeerd raken van de Mordaunt-Short Aviano 8  (www.besteproduct.nl/Artikelen/De_beste_speakers_onder_de_500_euro_per_stuk__onderzoek_.html).

Dit alles deed mij  de volgende vragen rijzen:

-vloerstaanders of monitorspeakers in een woonkamer van bovenstaande afmetingen?
-nieuw of 2e hands?
-welke speakerset is nu de ideale partner voor de PM7004?   

Alvast bedankt voor het meedenken.

SmauG

#1
Voor €600 euro per paar zou ik een op marktplaats kijken.
Er is veel moois te koop voor €600. Zoek naar een liefhebber welke zuinig is geweest op zijn spullen en je zult iets mooiers in huis halen dan een set nieuw.

Voor Dance en Hiphop zou ik wel naar vloerstaanders kijken welke een wat stevigere bass voortbrengen.

Mocht je toch voor monitoren kiezen, luister dan is dit een hele mooie optie.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m631313302-totem-rainmaker.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

JohnWx

schijnen nogal is scherp te klinken door de kenners

vergeet de stands niet dan ben je al over je budget heen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Kalikula

Bedankt voor de eerste, snelle reacties.
Ik zal markplaats en andere 2ehandsfora goed in de gaten houden.
Mag ik op dit forum links van bovengenoemde sites als suggesties voor advies posten?
Ik heb de zoekfunctie op dit forum ook gebruikt, maar kan moeilijk traceren welke speakers men heeft op de PM7004. Is er ergens een overzicht tussen ideale liefdes tussen de genoemde versterker en speakers?

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

lo

Hoor veel goede resencies over indiana line, misschien dat je deze mag beluisteren:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9937.0.html
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Kalikula

Zo, die twee verschillen nogal in grootte en prijs.
De prijs van de B&W zit rondom mijn plafond, maar kan nog net.
Ik vraag mij de motivaties af betreffende de 2 speakersets.

Marvin

Je moet zelf luisteren.
Je krijgt zo 20 merken voor je kiezen en je bent er uiteindelijk helemaal niets mee opgeschoten.


--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

je moet ook een beetje mazzel hebben met zoeken ik vond de mijne voor 250€ ipv 1250€ dan vind ik het snel al wat mooier klinken dat heet met de ogen ook een beetje luisteren
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Kalikula

Je krijgt zo 20 merken voor je kiezen en je bent er uiteindelijk helemaal niets mee opgeschoten.

Dat is inderdaad het woud waarin ik niet de geschikte boom vind. Dus toch luisteren, al ben ik nogal bankkleverig.

Met de ogen ook een beetje luisteren.

Qua esthetiek zie ik er zo veel pareltjes tussen.

Al met al toch 2e hands kopen op basis van gevestigde orde en een beetje uiterlijk. I''l keep you posted.

Cornelis1921

 stupid En als je het echt niet meer weet steek dan eens je licht op bij Teufel uit Berlijn. Mag men ze thuis uitproberen. Super voordelig, ik zeg express niet goedkoop vanwege de connotatie met dat woord. Kijk maar eens op www.teufel.de.
Groetjes en succes alvast, Cor.

P.S. Wat de anderen voorstellen is net zo goed en misschien wel beter, maar ik weet niet hoeveel tijd en moeite jij hierin wilt steken. Vandaar.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Eeg

Die teufels schijnen inderdaad niet gek te zijn. Relatief goedkoop en naar men zegt veel laag.

Totem zou ik afraden. Ik persoonlijk vind ze prachtig masr beschouw het als een merk wat minder aansluit bij hiphop of dance. Klassiek en jazz is meer totem.
CD6000OSE / ST6000 / PM-66se KI / Dali 350

Janver

Indiana line is wel veel speaker voor weinig geld en het is nieuw. Deze zijn ook vooraf te beluisteren!

Klipsch RF serie zijn vaak ook te beluisteren en scherp geprijsd.

Totem is redelijk geschikt voor af en toe hiphop of dance; als dat de hoofdmoot is, zou ik ook geen Totem kiezen. Te kleine drivers icm bassreflex kast, maar wel heel erg mooi geluid. * ik heb ze zelf ook * reclame....

Paradigm monitor 7 v6

Hier kan uw reclame staan!

Marantz 81

#13
Beste kun je idd gaan luisteren bij een hifi zaak als Hobo

Die B&W die renes heeft geplaatst zijn hele mooie  :yes: maar klinkt weer anders als Dynaudio/Klipsch enzv

Je versterker kan met alle vloerstaander wel overweg  byebye  speakers met een basspoort aan de voorzijde zijn over het algemeen makkelijker te plaatsen (dichter op de muur ) ze een beetje de ruimte geven rondom geeft altijd een beter resultaat met basspoort voor of achter

xander32

#14
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129370.0


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129053.0


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129053.0


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126794.0


Voorts heb ik goede ervaringen met Tannoy, Usher, Focal en Totem op Marantz. Mijn linkjes zijn m.n. bedoelt om jou te attenderen op de tweedehands markt, al heb je het daar hierboven ook zelf al over; via een forum zijn er vaak mooie spullen voor een goede prijs te koop.

P.s. Betreft Tannoy is er bij het buurforum een sponsor die deze ook nieuw tegen een heel nette prijs kan leveren, evenals Marantz apparatuur (new cdp).