Een voorstelronde en een prangende vraag.
Na 21 jarige dienst heeft mijn receiver van Sony het begeven.
Ik heb inmiddels de Marantz versterker PM7004 aangeschaft (een 1-dagsdeal via marktplaats, vandaar geen weken/maandenlange zoektocht).
Nu zoek ik daar een passende speakerset bij (inmiddels wel een wekenlange zoektocht
).
Momenteel heb ik Yamaha speakers uit begin jaren '90 die mijn inziens letterlijk en figuurlijk te licht zijn.
De cd-speler is een oud nietszeggend ding dat t.z.t. ook vervangen gaat worden.
Ik luister dance, hiphop, rock en jazz.
Ik heb een woonkamer met afmetingen van +/- 6 bij 3,5 meter.
Vloerstaanders worden door mijn vriendin getolereerd
Ik heb een bedrag van ongeveer 600 € voor de set in gedachten.
Op het gebied van speakers is er geen bos maar enorm woud beschikbaar, waar ik momenteel de bomen niet doorheen zie.
Marktplaats en
www.hifi.nl/tweedehands bieden een veelvoud aan 2e hands speakers aan, zowel bekend als obscuur. In tegenstelling tot computers etc. zijn speakers enigszins 'uitontwikkeld', waardoor boxen uit de jaren '80 en '90 nog steeds toppers zijn.
Een vriend met voorliefde voor audio adviseerde mij 2e hands speakers van B&W of Dynaudio te kopen. Volgens hem zeer goed.
Daarnaast is er een veelvoud aan (web)winkels die nieuwe speakers verkopen.
Onderstaande test deed mij bijvoorbeeld gecharmeerd raken van de Mordaunt-Short Aviano 8 (www.besteproduct.nl/Artikelen/De_beste_speakers_onder_de_500_euro_per_stuk__onderzoek_.html).
Dit alles deed mij de volgende vragen rijzen:
-vloerstaanders of monitorspeakers in een woonkamer van bovenstaande afmetingen?
-nieuw of 2e hands?
-welke speakerset is nu de ideale partner voor de PM7004?
Alvast bedankt voor het meedenken.