Dali Ikon 5,6 of MA RX6 voor SR6004

Gestart door iwanoff, juli 27, 2012, 09:05:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iwanoff

Beste forum leden,

Hebben jullie ervaringen met de boven genoemde Dali en MA floorstanders in combinatie met SR6***? En wat zal de meerwaarde zijn van een van die twee?

Heb nu Monitor Audio Silver S1 (in stereo opstelling) al ongeveer 9 jaar en ben nog steeds enthousiast over, maar wil toch meer een wat voller geluid.  Mijn woonkamer is overigens 5 bij 8m. Films/muziek=60/40.

Alvast dank!

Speeddemon

#1
Ik heb alle 3 de speakers wel op Marantz stereo-amps (PM6004/7004) gehoord, maar niet op Marantz receivers.

Even generaliserend gezegd:
-RX6=gebalanceerd, maar erg tam, braaf, mild, tegen het flauwe aan.
-Ikon 6 MKII=breder/groter totaal klankbeeld, hoog loopt verder door, iets meer 'in your face' klank (richting Focal's sound), en alle instrumenten hebben echt hun eigen eilandje, lijkt het. Het nadeel daarvan is dat alles wel erg 'separated' klinkt, en minder 'samen muziekmakend'.
De Dali's zou ik iets analytischer noemen dan de RX6's.
De Ikon 5 MKII's klinken ook weer wezenlijk een maatje kleiner, en hebben echt hulp van een sub nodig als je ruimte boven zeg 20-25m2 is.

In z'n algemeenheid sprak me de afwerkingsgraad van MA me wel iets meer aan, terwijl Dali wat meer spartaans/bijna retro oogt. Beide zijn te bi-ampen trouwens.

EDIT: als je de plaatsingsruimte hebt (zeg 0,5m van de achterwand af), is een Monitor Audio RX8 ook geen gek idee, gezien de flinke ruimte van je woonkamer. Ik ben bang dat een RX6 wel eens te klein zou kunnen klinken.
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

pietjepc

Het zou het mooiste zijn wanneer je ze beide thuis kunt luisteren i.v.m. akoestiek e.d.
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F