Probleem 1020 combinatie cd-speler / cassettedeck

Gestart door astagumby, februari 14, 2012, 11:58:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

astagumby

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, maar dit forum lijkt erg actief, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb pas geleden een oude combi cd-speler / cassettedeck van iemand gekregen uit de 1020-serie (typenr. voluit: 75DC1020/2A) met afstandsbediening. Het apparaat werkt prima, reageert alleen helaas niet op de ab (nieuwe batterijen erin gezet, dus daar kan het niet aan liggen). En de mogelijkheden van m.n. de cd-speler zijn zonder ab wel heel erg beperkt: afspelen en stoppen, dan heb je het wel gehad.

De vraag is: is de ab defect, of de sensor in het apparaat zelf? De ab voor dit apparaat wordt wel op ebay aangeboden (prijzen van 30 tot 50 euro), maar als de sensor kapot is, is het kopen van een nieuwe ab weggegooid geld. Hoe kan ik zelf controleren of de sensor goed werkt?

Ik vraag me ook af of een ab voor de DC1020 (dus alleen cd-speler) ook bij dit apparaat gebruikt kan worden. Iemand biedt zo'n ab namelijk op het moment op marktplaats aan 't.e.a.b.'.

Iemand suggesties wat ik het beste kan doen? Behalve ter reparatie aanbieden natuurlijk, dat wordt me te duur.

JohnWx

elke philips rc 5 ab werkt erop even proberen of even een programmeerbare lenen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

astagumby

#2
Ik heb een programmeerbare universele ab van Grundig, heb die geprobeerd met verschillende 4-cijfer codes voor Marantz cd-spelers die ik op het net gevonden had, maar zonder resultaat. En dan nog: is de code onjuist, of is de sensor kapot ?

Ik bedenk net: aan de bovenkant van de Marantz ab zit een diode. Hoort die op te lichten wanneer je op een van de knoppen drukt? - want dat doet-ie namelijk niet.

JP48

Hallo astagumby,
ik heb een los cassettedeck sd2020 (overigens ter ziele door defecte aandrukrollen)uit dezelfde serie. In de handleiding staat staat dat de afstandsbediening alleen werkt als hij verbonden wordt met aan component met een afstandsbediening sensor.  Mogelijk heeft Nostatech nog een handleiding waar je wijzer van wordt.
Als er op de achterkant nog een schakelaartje ziet met het opschrift "remote" moet die op "int" staan als je hem los gebruikt. In ieder geval niet op "system" dat is de stand als je hem op een slim line versterker aansluit.
Succes,
Chris

astagumby

JP48, bedankt voor je reactie, je gaf me enige hoop dat het toch nog goed zou komen, want inderdaad: aan de achterkant zit een schakelaar, en die stond op System - fout dus! Ik heb hem op Int gezet, en .... helaas, nog steeds hetzelfde probleem. Ook in de derde stand Ext is het probleem niet opgelost.

Ik vermoed dat het probleem hem toch echt in de afstandsbediening zelf zit. Het lichtje aan de bovenkant van de ab licht niet op wanneer ik op een toets druk, terwijl dat toch wel voor de hand ligt (batterijen zijn goed, ik heb ze doorgemeten). Ik heb een paar afstandsbedieningen van andere apparaten (andere merken ook) waarvan het lampje bij gebruik normaal niet oplicht, maar bij de meeste is dat toch wel het geval. Kun jij voor me kijken hoe dat zit met de ab van jouw cassettedeck? als je die hebt tenminste.

Intussen ben ik aan mijn volgende Marantz probleem toe: een dvd-speler DV6200 die ik een paar maanden geleden gekregen heb, 'voor de onderdelen, want hij leest helemaal geen schijfjes meer, misschien dat jij er iets aan hebt'. Het ding heeft de laatste maanden in de garage gestaan, in de vrieskou - en dat lijkt hem goed gedaan te hebben ! Ik besloot vandaag de speler eens binnen te zetten, en te kijken of ik er nog iets mee kon. Dus ik stop er een cd in, en verdomd - hij doet het ! Slaat wel regelmatig over, maar dat is in de meeste gevallen wel te verhelpen.

Nogmaals bedankt,

Asta


JP48

Hallo Asta,
het klopt dat je niets ziet als je op de ab drukt. Het is infrarood. Dat kun je niet zien. Wat je nog kunt proberen is het apparaat resetten (stekker uit en weer in het stopkontakt), dat wil bij wij ook wel eens helpen als de boel vast zit. De apparatuur reageert bij mij ook goed op een logitech ab.
Succes,
Chris

Marvin

Even met je digitale camera op de zender van je AB richten en kijken of je wat ziet oplichten in de AB.
Je camera ziet namelijk wel infrarood.

Denk trouwens niet dat er bedoeld wordt dat het ir lampje niet brand. ;)

sattie

Als je de remote switch op intern hebt gezet moet je het apparaat spannings loos maken en dan weer de netstekker erin doen.

astagumby

Ok, ik ben weer een stapje verder: de afstandsbediening is in orde - dank voor de tip, marvin!
Helaas, de suggestie van mattie heb ik opgevolgd, maar niks ... de ontvanger van het apparaat lijkt dus kapot te zijn.

Morgen eens openmaken, hopelijk is het eenvoudig te verhelpen (losse contacten die opnieuw gesoldeerd moeten worden of zo). Ik geef de moed nog niet op. Heeft iemand hier misschien ervaring met dit probleem?

astagumby

Om de draad weer eens op te pikken: de ontvanger is inderdaad kapot. Ik gebruik het apparaat bijna dagelijks, maar het begint wel irritant te worden dat je zonder ab een cd alleen vanaf het begin kunt afspelen: vooruitspoelen of een track overslaan of selecteren is onmogelijk. Ik vraag me af of de IR-ontvanger in dit apparaat identiek is aan de ontvangers in de andere apparaten van de slimline serie? Zo ja, is die dan simpel te vervangen, als los te monteren onderdeel, of is de ontvanger geïntegreerd in een grotere printplaat? want dan houdt het gewoon op vrees ik ...