TT42 platenspeler draait te langzaam

Gestart door Taco, februari 23, 2012, 00:36:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taco

Ik heb op Marktplaats een Marantz TT42 platenspeler gekocht die iets te langzaam draait. Ik heb de verkoper gevraagd welke snaarlengte hij erop had gedaan en die bleek iets te kort. Ik heb nu een nieuwe snaar van de juiste lengte erop gedaan maar het probleem blijft.

In Elst zit de officiele reparatie van Marantz en die hebben het over een nieuwe motor van 110 Euro inc montage, maar dat is een beetje te gortig voor mij. Mijn vraag is of ik nog andere dingen kan proberen die het euvel zouden kunnen verhelpen? Zo niet, dan gaat de speler Marktplaats weer op voor de hobbyist.

Ik heb wat olie bij het aandrijfwiel gedruppeld en de zwarte plaat waar de snaar op draait loopt volgens mij ook goed vrij.

Iemand tips?

JohnWx

Citaat van: Taco op februari 23, 2012, 00:36:50
Ik heb op Marktplaats een Marantz TT42 platenspeler gekocht die iets te langzaam draait. Ik heb de verkoper gevraagd welke snaarlengte hij erop had gedaan en die bleek iets te kort. Ik heb nu een nieuwe snaar van de juiste lengte erop gedaan maar het probleem blijft.

In Elst zit de officiele reparatie van Marantz en die hebben het over een nieuwe motor van 110 Euro inc montage, maar dat is een beetje te gortig voor mij. Mijn vraag is of ik nog andere dingen kan proberen die het euvel zouden kunnen verhelpen? Zo niet, dan gaat de speler Marktplaats weer op voor de hobbyist.

Ik heb wat olie bij het aandrijfwiel gedruppeld en de zwarte plaat waar de snaar op draait loopt volgens mij ook goed vrij.

Iemand tips?

Bij dat soort type's low budget platenspelers zit een motortje in zonder iets om mee in te stellen of bij te regelen net zoals een andere element is niet mogelijk omdat je de hoogte van de arm de zijdruk etc .niet kan veranderen

of een nieuwe motor erin of anders kliko

Er staat Marantz op maar het is een Dual 

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Taco

Is 249 Euro (nieuw) al lowbudget tegenwoordig :-)

Ik weet dat het een Dual is en volgens mij nog een ander type (Philips oid). Weggooien is een beetje zonde denk ik. Ik vraag me wel af waarom de motor minder wordt. Ik heb het idee dat de speler niet zo heel oud is. Dual is toch ook wel een goed merk?

Enig idee of het vervangen van de motor zelf te doen is (ik ben een beetje technisch, kan wel het een en ander uitzoeken) en waar ik een nieuwe motor zou kunnen kopen? Of toch maar op Marktplaats zetten voor de hobbyist?

JohnWx

Citaat van: Taco op februari 23, 2012, 13:11:23
Is 249 Euro (nieuw) al lowbudget tegenwoordig :-)

Ik weet dat het een Dual is en volgens mij nog een ander type (Philips oid). Weggooien is een beetje zonde denk ik. Ik vraag me wel af waarom de motor minder wordt. Ik heb het idee dat de speler niet zo heel oud is. Dual is toch ook wel een goed merk?

Enig idee of het vervangen van de motor zelf te doen is (ik ben een beetje technisch, kan wel het een en ander uitzoeken) en waar ik een nieuwe motor zou kunnen kopen? Of toch maar op Marktplaats zetten voor de hobbyist?

Voor een draaitafel wel helaas
Je kan niks instellen aan deze draaitafel wat ik al zij qua hoogte, balans arm, element, zijdruk etc.etc.

Ik zou voor het geld wat je eventueel zou uit geven uitkijken naar een 2de handse Thorens 160/166 of een DUAL 505-2/3/4 of een Pioneer met S-arm

Tuurlijk is Dual een goed merk maar niet elk produkt is goed
Voor af en toe een plaatje zal het absoluut gaan maar wil je iets meer kwaliteit
De Philips die jij bedoelt is een andere daar kan je wel alles afstellen en regelen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

schieper

Als je van wat klussen houdt:

Als je er bij komt (en je weet zeker dat het de motor is...) kan je er hem uit halen en kijken of je in de betere electro zaak:
-  een motortje kan krijgen
- Als dat er niet is kan je vaak voor een paar euro: nieuwe koolborstels, wikkeldraad en nieuw magnetiseren.

Maar dan moet je wel van klussen houden :-)
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

schieper

Maar van de meeste pick-ups is een electro/reparatie schema te vinden. Dan kun je hem doormeten.

Een andere optie is om de motor direct aan de voeding te bevestigen met een regelbare weerstand. (wel even stroomsterkte etc. vaststellen)

Hoe veel langzamer draait hij? En weet je zeker dat hij nergens slipt? misschien de draaischijven met schuurpapier wat opruwen??
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

HAL9000

Er zit hier geen stervo in?  geen pitch control?
zo nee,  zit er ergens ene schakelaar voor  50/60Hz ??  kijk even als  die  goed  staat.
Defect  condensator zou ook kunnen,  of verkeerde type/waarde.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Taco

@Schieper: zoveel houd ik niet van klussen :-) Dat gaat me allemaal een beetje boven de pet.

@HAL9000: er zit verder helemaal niks op. Ik had beter voor een exemplaar kunnen gaan waar wel wat meer op te regelen is.

Overigens kom ik met tellen (plakbandje op de voet, plakbandje op de plaat) wel op 33 omwentelingen per minuut. (rond de 1:01 minuut) Of is dat een te onnauwkeurige meting? Of ik word gek, dat kan natuurlijk ook.

Ik ga de speler in het weekend aan een andere versterker koppelen en iemand eens laten luisteren. Ben er wel achter een dat ietwat meer instelbare speler toch fijner is. Ik zal de opties van John Wx ook eens gaan bekijken.

In elk geval iedereen bedankt voor de reacties tot zover! Ik laat mijn bevindingen uiteraard weten.

HAL9000

meestal Lopen   die  dingen wel  100%, kan hoor dat  de motor  niet  goed is.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Thierry

een een stroboscoop schijfje downloaden. Dit geeft een goede indicatie van de snelheid.

Taco

Ik heb besloten om de TT42 weer op Marktplaats te zetten (interesse iemand? :-)). Ik moet nog even met een stroboscoopschijf aan de gang en ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje aan mezelf ligt en niet aan de speler. Ik ga nu op zoek naar eentje met pitchcontrol in ieder geval.

Ik heb op Marktplaats een Dual CS 505-3 op het oog en een Sansui SR525 die er wat beter uitziet (minder krassen en uberhaupt een mooiere speler). Zijn er voorkeuren voor de een of de ander?

HAL9000

Technics.  hello
Ik heb altijd technics  platenspelers, direct drive  pitch control  en  strobescoop.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!