Marantz PM4400 of PM7001

Gestart door gweeter, februari 05, 2012, 14:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gweeter

Ik ben hier net nieuw en als ik al die audiofiele topics lees, gaat het me duizelen...ik draai nog ouderwets cd's en wil graag weten of er een duidelijk hoorbaar verschil is door het type versterker. Ik heb nu een PM4400 versterker met B&W P4 speakers. Maar overal lees is dat de PM7001 een goede versterker is. Wat is dan exact het verschil en combineert de PM7001 beter met mijn speakers dan de 4400?


Zweef

#1
Daarover verschillen de wijzen van mening.

Er is hier een vrij grote groep die stelt dat een versterker versterkt, en niets mag toevoegen, dus "klinkt" een versterker niet, maar moet het niets uitmaken.

Ik begrijp wel dat de B&W's graag een beetje vermogen vragen, en in dat licht komt een zwaardere versterker niet zo snel in het nauw, de 4400 zal bij hoge volumes moeite hebben de luisprekers van voldoende stroom te voorzien. De versterker kan dan gaan clippen. Dat klinkt naar, en je versterkers en luidsprekers vinden het ook niet leuk.

Draai je nooit hard dan is er waarschijnlijk geen probleem. Maar doe je datwel dan is de 7001 een beter match voor je speakers.
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

Sander

Volgens mij staat er hier op het forum trouwens nog een PM7001 met tuner voor een leuke prijs te koop ook!
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gweeter

waar dan en wat is een redelijke prijs? en wat is KI?

SB_Marantz

Citaat van: Zweef op februari 05, 2012, 15:32:44
Daarover verschillen de wijzen van mening.

Er is hier een vrij grote groep die stelt dat een versterker versterkt, en niets mag toevoegen, dus "klinkt" een versterker niet, maar moet het niets uitmaken.

Ik begrijp wel dat de B&W's graag een beetje vermogen vragen, en in dat licht komt een zwaardere versterker niet zo snel in het nauw, de 4400 zal bij hoge volumes moeite hebben de luisprekers van voldoende stroom te voorzien. De versterker kan dan gaan clippen. Dat klinkt naar, en je versterkers en luidsprekers vinden het ook niet leuk.

Draai je nooit hard dan is er waarschijnlijk geen probleem. Maar doe je datwel dan is de 7001 een beter match voor je speakers.



Aardige onderbouwing waar ik nog aan toe wil voegen dat het verschil tussen bv 60 en 100 Watt feitelijk te verwaarlozen is in de maximaal haalbare geluidsdruk. (SPL)

Bij 2 V eff. input van een cd speler mag je er vanuit gaan dat de versterker op standje 10 over 12 begint te clippen.

Wil je hoorbaar luider kunnen spelen moet je aan een verdubbeling van het vermogen denken. (3dB winst)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gweeter

bedankt voor je reactie. alleen voor mij zijn de termen nogal vaag. ik weet niet hoe het met die dB's werkt. Ik weet ook niet wat 2 V. eff input is. Ik speel muziek niet heel hard. Maximaal een keertje zet ik de volumeknop op de helft. Maar dat is echt wel heel hard. Is 10 over 12 dus nog harder dan over de helft? Dat haal ik nooit.

SB_Marantz

Ik wil het je wel tot in detail gaan uitleggen maar dat is niet nodig denk ik?

Wanneer je vindt dat het hard genoeg gaat heb je genoeg aan je huidige versterker.

Geniet van je muziek!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gweeter


Zweef

Goed idee. zoals gezegd een prima versterker en speakers, ga je veel plezier van hebben!
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

SmauG

Ik heb je een berichtje gestuurd i.v.m. je luidsprekers! Mooie set!