Hoeveel x db kan mijn versterker aan

Gestart door Deaddust, oktober 31, 2011, 13:05:16

Vorige topic - Volgende topic

Deaddust

Beste Heren,

Misschien vraag of zeg ik nu iets geks/doms maar hoe kan ik eigenlijk te weten komen welke speakers mijn versterker (PM7004) makkelijk aan kan sturen.

Tot hoeveel (ofeigenlijk hoe weinig) db zou mijn versterk aankunne en kan je spreken over beter of slechter? Heb nu een Dali Suite 2.5 speaker die hebben een gevoeligheid van 90db en dan staat dit er nog bij @2.83v/1m

Waar moet ik nou op letten als ik eventueel naar andere speakers ga kijken en is het nog van groot belang om hier op te letten?

Alvast bedankt voor de reacties

SB_Marantz

In feite kan je versterker alle luidsprekers aansturen die een niet te grillig impedantieverloop hebben uitgedrukt in Ohm.
Er zijn lastig aan te sturen speakers in omloop maar die moet je gewoon links laten liggen.

De gevoeligheid van een speaker verteld je hoeveel geluidsdruk je kunt generen bij 1 Watt input op 1 Meter afstand gemeten. (2,83 Vac = 1 Watt)

Dus wanneer een luidspreker een gevoeligheid van 86 dB heeft wil dit niet per definitie zeggen dat deze moeilijk aanstuurbaar is.
Je moet er alleen iets meer vermogen instoppen om de gewenste geluidsdruk te halen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Lion of Judah

Ik vind het een goeie vraag van de ts. Ik vraag me dat ook af. Dus van welke gegevens van zowel de speaker als de versterker kan je concluderen of ze matchen? Niet alleen van het aantal dB op 1 meter afstand (speaker) en het aantal watts bij 8 ohm (versterker) volgens mij. Grilligheid van de speaker speelt dus ook een rol? Maar hoe stel ik dat vast? En die watts bij 8ohm zeggen ook niet alles blijkbaar.
Neem als voorbeeld een merk als Naim. 2x50 of 60 watt maar wel in staat om lastige speakers aan te sturen.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

cz79

Het Ohmage wat aangegeven wordt bij luidsprekers is een nominaal Ohmage, een luidspreker met 8Ohm heeft evengoed pieken tot zeg maar 20Ohm en dalen tot bijv. 4 Ohm, ligt helemaal aan de frequentie welke er 'geraakt' wordt.
Sommige luidsprekers hebben een nominaal ohmage van bijv. 4 Ohm en die dippen tot 2 Ohm (of nog lager), in dat geval moet je een versterker hebben die wel stabiel een bepaald wattage kan uitsturen bij 2 Ohm.

Of de luidsprekers matchen met je versterer kun je alleen achterkomen door goed te gaan luisteren, of de versterker de luidsprekers kan aansturen..... een luidspreker met een nominaal Ohmage van 6 of 8 Ohm en een rendement van bijv 88dB (of hoger) lijkt me voor verreweg de meeste versterkers geen probleem om aan te sturen (mits ze niet dippen tot 1 Ohm, maar dat zijn er niet veel die dat doen).

Marantz 81

Met de PM7004 kun je de meeste speaker prima aansturen

de gevoeligheid hoeveel DB bij 1 watt zegt ook niet alles allemaal afhankelijk van de luisterruimte en hoe groot de speakers zijn

Bij lage impedantie,s krijgt de versterker het moeilijk  :-) de meeste speaker fabrikanten geven alleen de gemiddelde impedantie op 4/6/8 Ohm ,mijn speaker zijn bijvoorbeeld 4 Ohm maar dippen niet verder als 3,2 Ohm
en zij 86 DB bij 1 watt ,maar komen pas echt tot leven met de PM15S1 ( daarvoor PM7001 ) met de pm7001 klonk het ook al goed hoor  :wink:

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op december 09, 2011, 23:18:26
Met de PM7004 kun je de meeste speaker prima aansturen

de gevoeligheid hoeveel DB bij 1 watt zegt ook niet alles allemaal afhankelijk van de luisterruimte en hoe groot de speakers zijn

Bij lage impedantie,s krijgt de versterker het moeilijk  :-) de meeste speaker fabrikanten geven alleen de gemiddelde impedantie op 4/6/8 Ohm ,mijn speaker zijn bijvoorbeeld 4 Ohm maar dippen niet verder als 3,2 Ohm
en zij 86 DB bij 1 watt ,maar komen pas echt tot leven met de PM15S1 ( daarvoor PM7001 ) met de pm7001 klonk het ook al goed hoor  :wink:

In de zelfde prijsklasse van de PM 7004 kan je elke speaker wel aansturen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject