Ik ben nu toe aan mijn vierde sub in mij HomeTheater avontuur. En allen hadden een meerwaarde bij film. Bij muziek heb ik afwisselende ervaring.
Mijn eerste sub was een Jamo SW410E, een sub van 100 Watt die zo'n 500€ koste indertijd. Ben er nooit tevreden van geweest (zowel op mijn JVC als mijn MArantz SR7500), die gaf nooit het extra wat ik verwachte van een sub. Ik heb die ooit terug gedaan naar de winkel en daar speelde hij wel behoorlijk op een Onkyo receiver.
Ik heb dan een upgrade gedaan naar de Infinity HPS250, deze was goed voor 250Watt en dat was ook zijn tweedehands prijs. Het was al beter maar nog vond ik het niet goed. Nu ik vermoed dat ik de oorzaak miet gaan zoeken op zijn plaats en de ruimte waar hij stond.
Na een verhuis werkte de Infinity HPS250 niet meer en was het tijd voor het echte werk, een SVS SB12Plus, goed voor 450 Watt, was een zeer compacte sub met knallende prestaties, en zeker een toegevoegde waarde in elke set.
Toen ik een SVS PB12Plus tweedehands kon kopen, en nog een mooie prijs kreeg voor mijn SVS SB12Plus, werd de upgrade gedaan naar deze 550 Watt subwoofer. Deze is wel vrij groot, maar kan probleemloos vrij lage frequenties weergeven die je lekker goed voelt. Nadeel is echt zijn grootte, die plaats je niet overal.
Vergelijk ik de Jamo en Infinity, dan durf ik deze twee speelgoed noemen eens je de SVS hoorde.
REL, SVS en Velodyne hebben zeker heel goede subs, maar ik denk dat je budget dan wel wat omhoog moet.
Zoek je een compacte sub, dan kan ik je zeker de SVS SB12Plus aanraden, in 2011 komt het nieuwe model uit.