yes yes yes... m'n ongeloof in het probleem blijkt ongegrond te zijn :
: gelukkig :
:
Het zijn wat verschillende situaties door elkaar op het zelfde moment die me aan het lijntje hebben gehouden.
Situatie 1: Dolby digital en GEEN Tru HD op de blu ray van Corps Bride, waarmee alles eigenlijk begonnen is en verschoot van het enorme effect zogezegd.
Situatie 2: Pio stond op dat moment ingesteld op optische uitgang dus de Denon deed alle werk met dat formaat, vlekkeloos...
Situatie 3: De Pio stuurt blijkbaar dit kanaal ook door via de analoge outputs, maaaaaaar... in 2 kanaals versie :blush: :dozingoff:
Dus ik was op dat moment aan het switchen geweest tussen de inputs van de denon via de remote en hoorde dus steeds stereo analoog zonder sub... naar dolby digital met alles er op en eraan.
Opmerking 1, waarom het me niet echt doordrong dat het stereo was, was dat de staging echt wel ENORM breed was tijdens de muziek en de stem echter weer krak in het midden etc... Heb mezelf dus weer zwaar gefopt daardoor :hmmm:
Hoe ben ik er op gekomen...
Was weer een aflevering aan het bekijken van Band of brothers in DTS HD master via analoog, daar vond ik plots dat het allemaal nog meeviel.
Keek de aflevering uit en ging weer verder op zoek naar de mogelijke fout van de vorige keren...
Ik vergeleek toen beide blu rays (band of brothers en corps bride) en zag dus dat corps bride enkel in dolby digital was opgenomen. :huh2:
Daarmee begon ik even met de pio op optisch kanaal te zetten waardoor de pio automatisch van de DTS master signaal enkel de basis DTS surround signaal stuurde naar de denon.
Zo kon ik dezelfde vergelijking eens proberen (via switchen dus tussen de ingangen van de denon) zoals ik toen met corps bride deed en het probleem toen naar boven kwam.
Idd veel minder zwaar geluid, geen bubbel meer... alles bleef redelijk voor hangen en had het gevoel dat er vanachteraf echt weinig door kwam via analoog... MAAR wel nogal vrij FRESH mint geluid en gedetailleerde in het hoog (vond ik even een bizzar gegeven, ik had ook nog niets door natuurlijk :blush: )
Na een paar switchen tijdens een dialoog viel me op dat de stem hoger stond analoog dan in surround.
DAN pas viel m'n Euro :lookaround:
Ik hield m'n oor aan de center en ik hoorde daar een doodse stilte, idem als de achterste natuurlijk... op analoog...
Dus speelde enkel het DTS signaal via optisch en stuurde het analoog in 2-kanaals uit... En ik ging er dus helemaal blind en overtuigd van uit dat het meespeelde in surround.
Als je de HD formaten speelt kon je namelijk niet switchen, want die werd niet optisch doorgestuurd, maw werkt logisch natuurlijk niet andersom.
Toen viel dus de puzzel in elkaar, stond even perplex en geneerde me dood dat ik eerst niet door had dat het simpel stereo was dat voor m'n neus gepresenteerd was. Te veel gefocused op dat surround gedoe op dat moment en niet meer nuchter nagedacht... En die DVD's daarna hadden het natuurlijk dat probleem niet verraden omdat ik nog steeds op optisch kanaal aan het luisteren was met het dolby digital signaal.
Dankzij terug een blu ray met HD geluid die me even terug een paar andere vraagtekens deed rijzen dat ik verder op zoek ging...
Staat niet in de handleiding (of ik kijk er grof over...), maar weer nuttig om weten,
De dolby digital en DTS surround signalen die via de optische output van de LX91 worden uitgestuurd, worden ook stiekem nog via analoog uitgestuurd, maar dan in 2 kanaals vorm...
Bij deze ikke weer happy person en ga nu dringend werk maken van degelijke analoge kabels