reparatie marantz 1090 en 5010 cassettedeck

Gestart door HAL9000, maart 24, 2007, 14:58:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

ik heb een 1090 en een 5010 ter reparatie gekregen. ik heb de 1090 al meer dan twee keer gehad. en eentje defect.
het cassettedeck is standaart maar wel een hele goede. alhoewel ik haast alle cassettedecks van marantz goed vind.
de klank en technisch zijn ze ook altijd betrouwbaar. op de esotec lijn na. (aangeduid met SDXXXX)



de 1090 heeft een plakkend (krakend) kanaal. als je de volume potmeter zacht zet van het linker kanaal uit. bij hard volume ging het op den duur toch kraken.
ik vermoedde niet dat de transistoren kapot waren aangezien het 120V 7A transistoren zijn. en er maar MAX 40V doorheen gaat. ik keek wel naar de drivers. die zagen er niet uit en werden warm (slijtage). ik heb
B549 voor BD140 vervangen
en D417 voor BD139 het zijn covalente transistoren . beide precies dezelfde spec's alleen BD is europees Amerikaans en A B D C is japans .
ik heb ook gelijk de elkos vervangen op het eindversterker gedeelte



hier zie je alles orgineel. let even op de blauwe transistoren samen met een zwarte op het koelblok DAT zijn de powertorren. maar die precies voor zitten ook twee blauwe en twee zwarte . DAT zijn de drivers.
die zijn vervangen.


zie hier alles verschoond en functioneel.



mijn geweldig soldeer werk  :-P :-P :-P 8-)


en hier het set.. bij het cassettedeck zijn de snaren vervangen en bepaalde schakelaren schoongemaakt. die wel een problemen kunnen geven.
verder was het cassettedeck in goede staat, zoals altijd bij deze modellen.  mijn broer heeft het topmodel staan van de cassettedecks de 5030B 3 koppen deck. was in die tijd een van de duurste cassettedecks. en is daarom weinig verkocht  :-( :-(. Mijn voorkeur gaat naar de wat oudere serie, modellen zoals de 5220 5120 dat zijn echt heerlijke decks om naar te luisteren!.

de 1090 is de duurste van zijn serie.  eentje hiervoor is de 1050. en dat is het mindere werk. ik vond dat geen leuk model.
de 1090 klinkt goed. gaat lekker hard . en ziet er ook nog netjes uit.

technisch vind ik het niet zo'n geweldig apparaat.

byebye

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Gezien de nieuwprijs van de 1050/1072 en 1090 vind ik het ook technisch gezien uitstekende apparaten.
Gaan lang mee en vertonen haast nooit gebreken...

Die SD 4000/6000/8000/9000 en 9020 waren ook prima decks alleen de levensduur van de microprocessor blijkt niet levenslang te zijn.
Wel prachtige decks om te zien en prima klinkend ook!

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

vergeleken met de oudere winnen ze het niet technisch
ik heb al genoeg 4000 decks gehad waarvan de afspeel dolby ic van kapot is (niet meer te krijgen)
idd wel mooie decks.

1072 heb ik maar even gehad techisch lijkt die veel op de 1050
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!