SR5004 h

Gestart door Xplod, februari 13, 2010, 21:47:25

Vorige topic - Volgende topic

Xplod

Hoi iedereen,

sinds een goede maand ben ik in het bezit van een SR5004 receiver.
Via een coaxial-input is het geluid van mijn HTPC verbonden met de receiver.

Met de HTPC kijk ik uiteraard films en die staat ingesteld  dat er voor AC3 (Dolby Digital) en DTS een passthrough moet toegepast worden via spdif .... eigenlijk gebeurd dit dan ook automatisch voor de coaxial-out van de HTPC.
Zodanig dat de decodering door de Marantz uitgevoerd wordt. Werkt prima.

Nu .... wat is het probleem;
als ik tijdens het bekijken van een film met Media Player Classic Home Cinema eens door de film wil scrollen of bvb. een fragment wil opzoeken ..... dan valt op die momenten het AC3 of DTS signaal uit de HTPC effe weg en schakelt de versterker steeds om naar stereo pcm om dan vlak erna terug om te schakelen naar AC3 of DTS als het signaal er terug is.

De versterker lijkt het nu net daar toch wel wat moeilijk mee te hebben.

De éne keer hoor je bijna niks, de andere keer al wat luidere clicks ... éénmaal was het eens een joekel van een "PLOP" door alle speakers waarbij ik me echt een breuk verschoot en de Marantz erdoor in Power Protection Mode gegaan was.
Effe dacht ik aan die fameuze "POP OF DEATH" ..... gelukkig kreeg ik de Marantz terug gereset door samen "Surround Mode + Clear + Exit" in te drukken op het frontpanel.

Zijn voorganger .... mijn oude SR4001 AV-receiver had daar nu eens geen last van.
Kan iemand mij verklaren wat er hier aan de hand zou kunnen zijn, hoe het zou komen dat de SR5004 daar zo gevoelig aan is  :?
Ik durf echt niet meer door een film te scrollen zonder eerst de 5004 op "mute" te zetten.
Ook mijn Klipsch'jes vinden die kloppen wellicht niet zo leuk.

Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

sattie

Is de HTPC via HDMI aangesloten ? of heb je de receiver met HDMI op je scherm aangesloten ?

Xplod

De HDMI's van de receiver worden niet gebruikt.
Reden ... als mijn dochter eens met de PS3 bezig is dan wil de papa ook wel nog eens wat radio luisteren ofzo en gaat de hoofdtelefoon (in de tv geplugd) op bij de dochter .... mooi opgelost  :lol:
.... en ik denk ook niet dat het mogelijk is .... hiermee bedoel ik dan dat er géén geluid door de hdmi-out gestuurd wordt van het mobo dat in de htpc zit.

De HTPC is met HDMI rechtstreeks verbonden met de Panasonic Plasma voor het beeld.
Het geluid van de HTPC gaat coaxial rechtstreeks naar de receiver .... optisch, spdif gaat ook ... ik heb alleen niet genoeg ingangen op de receiver maar geloof me ... coaxial of spdif ... same problem ... altijd die clicks, plopjes ... en nogmaals .... mijn oudere SR4001 receiver had hier absoluut géén last van.
W&M Audio LS-03 LS cable

Marvin

zo te lezen is het toch echt iets vanuit de pc, die knalt het geluid opeens in stereo tijdens het spoelen.
en ja, dat pikt de Marantz snel op.
opzich kunnen je speakers nog wel wat grotere klappen verwerken hoor, geen zorgen aan die kant.
maar de pc stopt met 5.1 uit te sturen en gaat over op stereo, dit pikt de 'schakel-smurf' op en geeft een draai aan de knop. PLOP!
dit deden sommige dvd spelers vroeger ook.
misschien dat een andere geluidskaart het op kan lossen ofzo?
een bezoekje aan de computerwinkel zou het waard kunnen zijn.

en anders toch eens kijken via hdmi, misschien dat de ps3 via multiroom ook aan de koptelefoon kan?
weet niet precies hoe die schakeling van binnen gaat bij de 5004.

Xplod

Het is een GigaByte bordje die in de htpc zit --> Link

Daar zit nochthans een héél goede soundchip op nl. een Realtek ALC889A
W&M Audio LS-03 LS cable

Xplod

Gisteren terug zoiets raar gehad maar deze keer alleen op de sub pré-out.
Ik was naar een HD-rip aan het kijken met een DTS-ES soundtrack ... door de versterker gedownmixed van 7.1 naar 5.1.
Af en toe werd de sub zonder reden af en toe met een serieus stoorsignaal uitgestuurd tot het maximum ... niet op de andere 5 kanalen. Ik heb hem uiteindelijk moeten uitschakelen .... was niet meer te doen op den duur.
W&M Audio LS-03 LS cable

Marvin

dan gaat er toch iets niet goed, hij raakt het signaal kwijt.
ook zal het niet een maximale uitsturing zijn, dan rookt je spreekspoel wel...
probeer eens een andere receiver thuis te krijgen of een andere geluidskaart.
dat er een realtek in zit hoeft niet te betekenen dat het probleemloos werkt.

wat voor rip was het?

Xplod

Een HD-rip van Monsters Inc.
Gisteren nog 2 filmpjes gekeken .... géén problemen gehad.
W&M Audio LS-03 LS cable

Marvin

dan zal er toch iets niet helemaal juist zijn geweest met het bestand of de pc had er gewoon even moeite mee om HD te toveren icm 5.1 geluid.

Xplod

Maar van die clicks/plops ben ik nog niet vanaf.
De versterker gaat hier steevast op Mute wanneer er gespoeld wordt.
Echt wel vreemd dat mijn oude SR4001 er nu eens geen last van had  frusty

Zou zoiets op te lossen zijn met een firmware update van de receiver ... als dat al mogelijk zou zijn tenminste ...  :?
W&M Audio LS-03 LS cable

Marvin

je zou natuurlijk je probleem eens bij de audioservice voor kunnen leggen, misschien is er van daaruit wat aan te doen.