marantz set

Gestart door Thierry, november 25, 2009, 21:49:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thierry

beste forumleden,

ik ben nieuw op dit forum dus stel ik me kort even voor.
Ik ben Thierry, 35j en woonachtig in regio Gent, belgie. Ben technicus van opleiding, werkzaam in de professionele satcom equipment sector.
Enkele maanden geleden kreeg ik van mijn grootvader een vintage Marantz set. Deze heeft hij in 1979 nieuw gekocht en stond nu reeds jaren ongebruikt. De set bestaat uit :
tuner : 2100
turntable : 6170 met Ortofon NF-15/II
cassette deck 5010
amplifier 1090
speakers : HD660

Er kwam echter nauwelijks klank uit door vooral slechte contacten in de ampli schakelaars en potmeters.
Bij de woofers was de volledige foamrand weg.
Het toerental van de platenspeler was niet stabiel, ook door slechte contacten.
Ondertussen zijn de woofers re-foamed en is de versterker volledig kraakvrij. En de klank is gewoon super.
De platenspeler draait ondertussen ook weer zoals het hoort. Ik heb echter nog 1 klein probleem met de versterker : na het aanzetten, in koude toestand valt na ongeveer 5 minuten spelen de klank kortstondig weg en is een bromtoon hoorbaar. Dit duurt amper 1 seconde en is eenmalig. Daarna speelt hij uren door zonder probleem.
Ik herinner me da hij dit innertijd bij mijn grootvader ook al deed(ik heb als kind/tiener veel naar die installatie geluisterd).
Herkent hier iemand dit probleem?
Momenteel ben ik bezig met de tuner. De lampjes zijn reeds besteld, er brandde er nog 1...
In de tuner merk ik toch nog wat ruis(tijdens spraak en stille muziekpassages hoorbaar), ook al is de ontvangststerkte 4/5. Ik heb nog geen idee wat hiervan de oorzaak is. Iemand tips?
Daarna staat het cassettedeck op het programma. Al ging ik deze eerst niet doen omdat ik bijna geen cassettes meer heb. Maar bij nader inzien wil ik de volledige set opknappen. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je gebeten wordt  :-D.
Ik hoop via hier wat bij te leren ivm Marantz vintage en ook anderen plezier te doen met mijn ervaringen.

Groeten, Thierry.


 






HiFi gek

Welkom op het forum .

En verder nog veel plezier en succes met het weer optimaal krijgen van de apparatuur .



Groeten  EDWIN  B

bramdg

Ook van harte welkom op het marantzforum....

Blij nog eens landgenoot te mogen verwelkomen  :-D .....(zelfs dicht in de buurt)


Groeten

Bram

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart