Probleem met Marantz SR5400 OSE

Gestart door Sirius, januari 10, 2009, 13:56:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sirius

Mijn vader heeft een Marantz SR5400 OSE in dienst voor wat betreft meerkanaalsweergave. Na 5 jaar trouwe dienst laat hij echter de oren een beetje hangen.

Bij meerkanaalsweergave ((nog) niet bij stereo) schakelt het toestel zich uit na de inwerkingtreding van de beveiliging. Tijdens de weergave van een film of muziek schakelt hij zich vaak verscheidene malen na elkaar uit en dan blijft verder probleemloos verder werken en dit ongeacht de bron.

Op deze (6 x 90Watt) receiver staan volgende luidsprekers aangesloten: Jamo D590, Jamo D4CEN (center), Jamo D8SUR in een 5.0 opstelling, dus zonder actieve of passieve subwoofer die deel uitmaakten van een vorige setup.

Ik meen te weten waar het probleem ligt nl. de nominale impedanties van de fronts (D590, 4Ohm) en van de center (D4CEN, 4Ohm) zijn te laag voor de nominaal aanvaarde impedanties van de receiver welke tussen de 6 en de 8Ohm ligt. Wellicht wordt de receiver te veel belast bij dalingen van de weerstand lager dan 4Ohm. Aangezien het een OSE versie betreft, een van de laatste, weet ik dat deze vanuit de Marantz-stal gevoelig afgesteld worden en hierdoor wellicht ook extra gevoelig zijn voor schommelingen in de impedantie.

Toch had ik graag geweten of iemand mij in deze redenering kan volgen. Misschien had iemand reeds hetzelfde probleem of kan het toch aan iets anders liggen?

Graag een technische analyse en praktische oplossing van het probleem, alvast bedankt Marantz-broeder!

Marvin

als de receiver zelf aangeeft liever geen 4-ohm te zien en je hebt er 3 van 4-ohm aan hangen, dan zou ik dat eens loshalen en kijken wat er gebeurd met 8-ohm speakers..
hier kan hij namelijk wel erg warm van worden.

gr Marvin.

Stadium III

Naar 5 jaar probleemloos hebben gedraaid mag hij eigenlijk niet in 1 keer problemen hebben met 4 of 8 ohm

Je zou eens de reciever naar audioservice kunnen brengen in Elst 
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

ja sorry, daar heb ik even overheen gelezen...  :wink:

Maurice

Ik ga met Stadium mee. Hij mag na zo lange tijd niet ineens problemen gaan geven. Controleer eens alle bekabeling die met meerkanaals te maken hebben. Misschien dat er ergens een slechte verbinding zit?

Trouwens een mooie combi met Jamo. Een ondergewaardeerd merk in Nederland, mijns inziens onterecht.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Sirius

Citaat van: Maurice op januari 11, 2009, 11:48:37
Ik ga met Stadium mee. Hij mag na zo lange tijd niet ineens problemen gaan geven. Controleer eens alle bekabeling die met meerkanaals te maken hebben. Misschien dat er ergens een slechte verbinding zit?

Trouwens een mooie combi met Jamo. Een ondergewaardeerd merk in Nederland, mijns inziens onterecht.

Tja, bijzonder vreemd vond ik ook.

De bekabeling checkte ik reeds meermaals, daar kan het echt niet aan liggen.

Zal ik even moeten binnenleveren.

Bedankt voor jullie input!

SB_Marantz

Geheid dat het aan diverse soldeerverbindingen ligt.

Geweldig spul dat loodvrije tin.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

Of één of meerdere elco's die versleten zijn(van waarde veranderd) en nu niet meer genoeg stroom kunnen leveren.

Stadium III

#8
Graag weer ONTOPIC !!!

Toevoeging Maurice: technische discussies kunnen gevoerd worden in techniek. Als dit dan weer aantoonbaar en onderbouwd gevoerd wordt blijft iedereen blij. Zeker als iedereen gelijk blijft te hebben wegens de verschillende specificaties!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Sirius

Citaat van: SB_Marantz op januari 11, 2009, 17:30:59
Geheid dat het aan diverse soldeerverbindingen ligt.

Geweldig spul dat loodvrije tin.

Heb die binnengebracht voor pa.

Bleek nu dat de verbindingen door waren. Zijn onderworpen aan wat soldeerwerk, niet-loodvrij! Overmaat van gelijk heb je!

Onze Marantz-dealer maakte ook duidelijk dat sinds Marantz-producten hoofdzakelijk in China gemaakt worden en niet meer in Japan de kwaliteit van het binnenwerk er op achteruit is gegaan! Bijzonder jammer om een monument in de audio aan te tasten met derderangs ingrediënten. Is vergelijkbaar met een restaurant dat geen dagverse producten in huis haalt voor haar menu. Dit smaakt bitter!

Ik vraag me nu echter nog steeds af of er aan de setup van mijn vader nog iets schort! Zie vorige posts voor specs! Kan het zijn dat de SR5400OSE van mijn vader te licht is voor de Jamo 7.7's (zie D590) en de D4CEN center-luidspreker die beiden aan 4Ohm werken. Marantz geeft, sinds deze generatie en de huidige, immers aan dat er luidsprekers van 6 tot 8Ohm op aangesloten moeten worden. Kan de SR5400OSE dan echt geen 4Ohm vloerstaanders aan? Lost Marantz dit nu op door een front B set luidspreker-connects te voorzien op het achterpaneel of is dit onzin?

Graag wat Marantz-tech, met dank!