Hallo,
Sinds kort aan mijn derde Marantz versterker begonnen. Het is een Cinema 50 geworden. Wat ik niet begrijp, is dat tijdens het afspelen van een CD plots de versterker stopt met het geluid doorgeven. Hij staat nog wel aan, de speler (MagnetarUDP800) loopt gewoon door. Goede HDMI kabel zit ertussen. Daarvoor probleemloos een Blu-Ray gespeeld, en TV gekeken met geluid via de versterker.
Update;
Mijn nieuwe Magnetar in reparatie gegeven, dit duurde maanden lang, nieuwe cd unit erin. Tijdens de reparatie van de Magnetar mijn oude UD7007 speler gepakt. Van de UD7007 wist ik dat hij problemen had met aflezen van CD's en de Cinema viel dan ook uit en moest uit- en aangezet worden.
Nu met nieuwe Magnatar CD unit heeft de Cinema problemen met analoog afspelen CD kanaal via XLR naar RCA kabel en met CD's afspelen via HDMI.
Mijn oude SR5006 heeft daar overigens geen problemen mee.
Marantz geschreven en dit is hun reactie:
Het is niet normaal dat u de Cinema 50 moet uit- en aanzetten om weer geluid te krijgen na een korte onderbreking van de CD-speler. De versterker zou het audiosignaal automatisch weer moeten oppakken zodra de bron (de CD-speler) weer geluid geeft.
Mogelijke oorzaken
1. HDMI/Optische handshake-problemen
Als u de UD7007 via HDMI of optisch aansluit, kan een korte onderbreking in het signaal ervoor zorgen dat de Cinema 50 de verbinding "verliest" en niet automatisch opnieuw oppakt.
2. Probleem met de UD7007
De CD-speler veroorzaakt een onderbreking die langer duurt dan de Cinema 50 "accepteert", waardoor de receiver denkt dat de bron is verdwenen. (nee probleem ligt bij de Cinema die heeft dat ook bij de Magnetar)
Oplossingen & Adviezen
A. Controleer de aansluitingen
Gebruik bij voorkeur een analoge RCA-aansluiting tussen de UD7007 en de Cinema 50. Analoge signalen zijn minder gevoelig voor korte onderbrekingen dan digitale (HDMI/optisch). (Cinema heeft hier problemen mee)
Als u nu HDMI of optisch gebruikt, probeer dan over te schakelen op analoog en kijk of het probleem zich nog voordoet. (Beiden dus)
B. Controleer instellingen op de Cinema 50
Zet "Auto Standby uit, indien mogelijk. Dit kan via de groene knop op de afstandsbediening van de receiver. (Gedaan helpt niet)
C. Update firmware
Controleer of de Cinema 50 de nieuwste firmware heeft. (Heeft de laatste FireWire-poort)
D. Test met een andere bron
Sluit een andere CD-speler of digitale bron aan op dezelfde ingang van de Cinema 50. Krijgt u hetzelfde probleem? (Ja dus)
Werkt een andere bron wél goed, dan is de UD7007 waarschijnlijk de oorzaak.
E. Reset de Cinema 50 (optioneel)
Als niets helpt, kunt u een fabrieksreset proberen (let op: alle instellingen gaan verloren).
(Dit laatste nog doen)
Conclusie
Het is niet normaal dat u de Cinema 50 moet uit- en aanzetten om weer geluid te krijgen.
Mijn conclusie: twee spelers die problemen hebben met CD afspelen, waarvan 1 bekend (UD7007). Andere splinternieuwe (Magnetar) laten repareren en nog steeds geeft Cinema problemen waar de Magnetar met de oude SR5006 geen problemen meer geeft met CD afspelen hetzij via HDMI of hetzij via analoge verbinding.