McIntosh voorversterker in HT-opstelling

Gestart door Bart, januari 06, 2010, 19:32:18

Vorige topic - Volgende topic

Bart

@ de Mods: Ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, daarom doe ik het maar hier.

Heren en dames (?),

sinds de overstap naar full-range speakers is er voor mij een andere wereld opengegaan.  Ik beluister een massa muziek en m'n CD-collectie groeit gestaag.  Momenteel staan er 2 PrimaLuna Monoblokjes op de pre-out (L&R) van een Marantz SR7001 en zo fungeert de Marantz als voorversterker.

Ik twijfel niet aan de kwaliteit en prestaties van de Marantz, maar ik denk ( en ben er bijna zeker van) dat mits het gebruik van een Mc C2200 of Mc 2300 de muziekbeleving naar een ander level getild worden.

Nu weet ik dat er op beide modellen een pass-through functie staat, maar omdat ik niet echt technisch onderlegd ben, vraag ik jullie of dit mogelijk is en wat de voor en nadelen zijn.

Dus om even samen te vatten:

Ik wil m'n Marantz als surroundversterker willen blijven gebruiken (behalve de Fronts L&R)
Wanneer ik stereo luister, zou de Marantz niet mogen meespelen.

groeten,

Bart

dmeerpa

Dat is inderdaad de bedoeling van die pass-through functie op de voorversterkers. Iemand schreef hier dat een voorversterker te weinig verschil maakte met zijn SR8001. Nu ik heb deze week 2 eindversterkers vergeleken, de éne deed het slechter de andere beter dan mijn SR8002. Dus ik sluit niet uit dat dit ook zo zal zijn met de voorversterkers.

Of McIntosh dan de beste oplossing is weet ik niet, ik was enkele maanden geleden op de VAD show, en de grootste onthoocheling waren 2 verschillende standen waar McIntosh componenten gebruikt werden (stand van McIntosh zelf, en een stand die ze gebruikte voor hun speakers te showen) En met slecht, bedoel ik echt dat mijn surround set thuis beter klonk dan de sets op de VAD show, die vermoedelijk het tienvoud kosten. Maar smaken verschillen ook, en de akoestiek is daar ook niet altijd alles. 
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Bart

goh, het wordt er allemaal niet simpeler op...

Ik had als bedoeling om de stereo-ervaring goed te maken en de surround beleving als een bijzaak te beschouwen.  Wanneer ik momenteel televisie kijk (SR op plII) en ik zou beide PrimaLuna's afzetten, dan gaat de surroundbeleving een ietsiepietsie achteruit.  Dus hieruit concludeer ik dat de (eventuele) Mc. in surroundmode niet veel inbreng gaat hebben.

correct me if I'm wrong.

Bart

dmeerpa

Citaat van: Bart op januari 06, 2010, 20:18:10
goh, het wordt er allemaal niet simpeler op...

Ik had als bedoeling om de stereo-ervaring goed te maken en de surround beleving als een bijzaak te beschouwen.  Wanneer ik momenteel televisie kijk (SR op plII) en ik zou beide PrimaLuna's afzetten, dan gaat de surroundbeleving een ietsiepietsie achteruit.  Dus hieruit concludeer ik dat de (eventuele) Mc. in surroundmode niet veel inbreng gaat hebben.

correct me if I'm wrong.

Bart

Bij de pass-through wordt de voorversterker van de McIntosh niet gebruikt, hij wordt gepasseerd. Dus totaal geen winst. Kan zellfs iets slechter zijn omdat je een omweg maakt met extra connectoren van de SR naar de McIntosch en dan pas naar de monoblokken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Bart

@dmeerpa, kan jij mij kort uitleggen hoe alles zit "aansluitsgewijs"?  ik heb de rear-panels van beide toesellen bekeken en vond dat de pass-through aansluiting precies zo'n iPod aansluitinkje is en daarom raak ik er niet wijs uit.

Bart

Bart

Probleem is opgelost (hoop ik toch).

Heb vanmiddag een Primaluna Premium besteld en verwacht er wonderen van.  Zeker gezien z'n prijs.

@ Dmeerpa;  bedankt voor je uitleg.
@ mods; topic mag gesloten worden.

Groeten,

Bart