Zwart beeld KPN TV+ kastje op Cinema 60 DAB

Gestart door carlovanderaa, december 30, 2024, 14:11:50

Vorige topic - Volgende topic

carlovanderaa

Hallo  Forum.
Heb sinds kort een Cinema 60 DAB. Hierop de CBL/SAT het KPN TV+ (DIW7022) aangesloten, en de Sony TV op HDMI eARC. Beeld up grade is onverwacht goed. Geluid hoeven we het niet over te hebben, gewoon fantastisch. Echter vrij regelmatig springt het beeld op zwart en het geluid uit. Dit duurt 2 á 3 seconden gevolgd door nog een keer 1 á 2 seconden en is dan  weer in orde. Er zit geen regelmaat in, kan uren niet gebeuren en dan ineens meerdere keren per uur. Antwoord van Marantz was kabels verbeteren dus 2 nieuwe HDMI Ultra High Speed kabels aangeschaft, helaas geen verbetering. Teleurstellend antwoord dus. Om een fout in  het KPN gedeelte uit te sluiten deze rechtstreeks  op de tv aangesloten. Geen problemen. De dealer geeft aan dat het in het  signaal van KPN zit en dat het in de instellingen anders zou moeten maar kan me even niet verder helpen. Wat doe ik verkeerd?

CBdicX

Hier om te proberen een "anders om" methode.

Sluit de KPN kast aan op de Sony in een (e)Arc HDMI poort.
Sluit die HDMI kabel aan op de eArc in/out van de C60.
Zo krijg je het geluid van de KPN via de C60, en het beeld van de KPN gaat dan rechtstreeks naar de Sony.

Advies is beide apparaten op eArc te zetten, bij mij werkt het beste ALLEEN eArc aan op de Sony, op de C60 uit laten.

Kabels veranderen is het bekende "kluitje", en zal zelden iets oplossen, tenzij er een kabel breuk is, maar dan werkt er meestal helemaal niets.
Het dan weer beeld en dan weer niet lijkt op het af en toe missen van het HDMI "vlaggetje" wat mee gestuurd wordt zodat apparatuur kan communiseren.
Dit is wel een bekent euvel van HDMI, enige wat dan werkt is rechtstreeks aansluiten op de Sony.
Apart is wel dat ik het nooit had met LG, nu met Sony heb ik daar ook last van.

Er wordt binnen HDMI (wat geen vast gestelde norm is, dus iedere fabrikant doet zijn eigen ding) geen garantie van goede comminicatie gegeven.
Alleen apparatuur van hetzelfde merk werken correct in het digitale domein, apparatuur van verschillende merken is "raak of mis".
KPN, Ziggo en alle andere moeten apparatuur maken wat overal op kan werken, daar zit dus het probleem, dat is heel lastig, op het ene merk werkt het goed, op het andere zijn er problemen, helaas......

Maar probeer wat ik omschrijf eens, ik denk dat het probleem dan weg is, en qua beeld of geluid kwaliteit zit er geen verschil in met alles via de C60, in tegendeel, tenzij je verschil wil horen of zien  :-D  :wink:

carlovanderaa

Deze optie was idd ook aangedragen door Marantz. Hoewel ik van mening ben dat aansluitingen naar behoren dienen te werken heb ik deze optie  nu zo aangesloten en is het zwarte beeld niet meer voor gekomen. 
Dank voor het meedenken.

CBdicX

Citaat van: carlovanderaa op januari 07, 2025, 07:58:29Deze optie was idd ook aangedragen door Marantz. Hoewel ik van mening ben dat aansluitingen naar behoren dienen te werken heb ik deze optie  nu zo aangesloten en is het zwarte beeld niet meer voor gekomen. 
Dank voor het meedenken.

Graag gedaan.
De aansluitingen werken naar behoren, en dit probleem is niet merk afhankelijk.
Het probleem is gewoon HDMI en CEC, dat werkt niet binnen een afgekarderde normering en is een open protocol.
Fijn  dat het zo wel werkt, ik doe al jaren niet anders  :yes: