SR 14

Gestart door yvan 509, december 01, 2024, 17:39:14

Vorige topic - Volgende topic

yvan 509

Goede naamiddag,

Ik weet niet goed hoe te beginnen...ik ben in het bezit van 2 SR 14 versterkers een MK2 en een sr14...deze laatste heeft gedurende 2 jaar perfekt gewerkt, tot op een dag dat ik in openlucht het volume een beetje te hoog gezet had met als resultaat dat hij in beveiliging gegaan is.....het beest opengedaan...en de volledige eindtrap eruit..na verschillende metingen volledige kortsluiting van de 2 Sanken eindtransistoren, 2 pre drivers volledig weg...en verschillende weerstanden doorgebrand ook de 0,1 ohm weerstanden...alles nieuw besteld..originele Sanken To200 alles netjes nagekeken....eindtrap er terug ingebouwd....ik heb geen luidsprekers aangesloten...bij het onder spanningzetten
onstaat een echt vuurwerk!en rook....alles weer eruitgehaald...de 2 eindtransistoren zwartverbrand! de koperen plaat die de eindtorren bedekt is zwart..bij het nameten meet ik 0 ohm tussen de kollektor en de buitenkant dat zwartverbrand is!  onbegrijbelijk...alles weer opnieuw besteld....alles weer veranderd...bij het inschakelen....weer....vuurwerk!...de tweede, de MK2 die ik defekt gekocht had met 1 kanaal ook alles vernieuwd met hetzelfde resultaat!! weet niet meer wat gedaan nu....help!

SB_Marantz

Lang geleden dat ik een SR-14 aangepakt heb.
Eveneens de eindversterker.

Mogelijke fouten die je gemaakt hebt:

Collector van de outputs maken connectie met het koellichaam.
Transistoren verkeerd geplaatst en of soldeerverbindingen aan elkaar gebakken wat niet hoort.
Een bulb gebruiken zodat je kunt zien of het ding stroom trekt en dat je dus de eindtrap niet om zeep helpt.
En last but not least: ''Fake transistoren!''
Ook een variac is erg handig in deze.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

yvan 509

Dank je wel voor de reactie, nee de collector heeft geen verbinding met het koellichaam, het is precies of de collectorspanning door de isolatie vd transistor naar die koperen plaat lekt!...fake transistors mmm ja zou kunnen ik bestel ze direkt in china via Ebay niet duur  18...$ voor het paar 2sa1216 en 2sc2922...9 paar de lucht in!!ik vervang de pre drivers en de drivers verschillende metalfilm weerstanden...enz...de eindtrappen van een sr14 en de mk2 zijn identiek, ja een variac zou van pas komen en een amp meter in serie zetten om te zien dat er een belangrijke stroom gevraagd word....lol... ondertussen heb ik een Thule ia150b gekocht...2 maand zonder muziek...kan niet! ja dus....effe wachten tot ik een variac op de kop kan tikken...ben wel verwonderd..dat deze versterkers me de nek omwringen....ben hifi technieker sinds 40 jaar...heb  Mark levinson..tandberg...revox....herstelt...ter info....zal eens opzoeken of ik een serieuse leverancier kan vinden voor die Sanken transistors......nogmaals bedankt!

SB_Marantz

Citaat van: yvan 509 op Gisteren om 23:10:56Dank je wel voor de reactie, nee de collector heeft geen verbinding met het koellichaam, het is precies of de collectorspanning door de isolatie vd transistor naar die koperen plaat lekt!...fake transistors mmm ja zou kunnen ik bestel ze direkt in china via Ebay niet duur  18...$ voor het paar 2sa1216 en 2sc2922...

Zoals ik het begrijp heb je niet gemeten of de collector verbinding maakt met het koellichaam= gnd= per direct kortsluiting!En dit per output transistor.
Mica of silpad beschadigd?

De 2e factor is is dat ik nu zeker weet dat het fake transistoren betreft.
Never nooit Chinese transistoren gebruiken!

Jij als technieker die al 40 jaar in het vak zit zou dit toch moeten weten wat ik nu benoem?!

Ik heb laatst om maar wat te noemen een Marantz model 1070 hersteld en alleen de power transistoren (4 stuks) kostte me al 55 Euro.
OnSemi en dan wel de echte, Geen China meuk.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM