Vintage versterker

Gestart door Martijn8510, augustus 05, 2024, 10:13:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn8510

Ik zit te denken om een vintage Marantz versterker aan te schaffen. (2238) Natuurlijk voor de looks, maar uiteindelijk ook voor het geluid. Ik zou aan deze versterker de Kef ls50 meta willen koppelen. Heeft iemand ervaring hiermee (vermogen en geluidskwaliteit) of zou ik voor een nieuwere versterker moeten gaan..? Wie heeft er informatie of suggesties?
Ik zal voornamelijk platen gaan draaien in een kleine woonkamer.

Thnx!

Emiel77

De 2238 is een prachtige versterker, maar ben bang dat deze te licht is voor de Kef meta's als ik eerlijk ben.
Je kan het altijd proberen natuurlijk, maar de kans is groot dat vintage speakers meer uit de 2238 gaan halen welke minder vermogen vragen voor prestaties.

Geluidskwaliteit is dan weer een ander vlak, zeker met vintage versterkers. Ken je de geschiedenis van de versterker? service beurten etc? altijd een risico in mijn beleving.

Wie weet kan @SB_Marantz meer input geven? Wie weet heeft hij nog wat leuk vintage speelgoed staan ook...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

SB_Marantz

#2
Ik ken die kleine Kef's niet maar op de specs afgaande: Relatief ongevoelig met 85db/w.
Ik houd persoonlijk van echte full range speakers en deze gaan totaal niet diep dus een zeer mager laag en de specs zeggen ook nog bij -6 db!

Verder zegt het vermogen van een versterker niets over de geluidskwaliteit van de versterker zelf!
Hoewel de verschillen tussen versterkers , mits goed ontworpen, niet erg groot is kan het net de doorslag geven bij een keuze maar dit weegt niet op tegen de echt belangrijke factoren zoals:

1) De kwaliteit van de opname
2) Kunnen de speakers in kwestie dit weergeven?
3) akoestiek heeft een enorme invloed op de weergave van de speaker. ongeveer 70% is reflectie!!!
4) Kunnen jouw oren nog goed horen? :schater: (Feitelijk een bloedserieuze vraag)
5) Over persoonlijke smaak valt niet te twisten.
6) Of een dergelijke versterker (nog) correct versterkt valt alleen te meten.

Een 2238 kan deze aansturen alleen is de vraag: In hoeverre is deze echt in orde?
Men gebruikt vaak niet meer dan een halve tot een paar Watt bij normaal luistervolume.
Om 2 x zo luidt te spelen heb je het tienvoudige aan vermogen nodig.
Bij verdubbeling van het max uitgangsvermogen van een versterker win je 3 db aan geluidsdruk en dat is maar net merkbaar en dus kansloos. 
En wie stuurt er continu 40 Vac oftewel 100 Watt naar zijn/haar speakers? lol

En last but not least: Oldies zijn goldies maar hebben wel onderhoud nodig!
Vaak meer dan de meeste mensen denken.
Die nieuwe SMD zooi komt er bij mij niet in. (Pardon my French)




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM