TV Digitaal

Gestart door joep, juli 19, 2007, 09:04:23

Vorige topic - Volgende topic

joep

Gister kreeg ik van @ Home een digitaal kasje. Aangesloten en ja hoor heer hoop zenders erbij.
Zoveel dat je gelijk terug zou willen naar de oude vertrouwde 40 zenders. Daar wist je nog de weg en kon je nog op een avond 3 maal rondzappen. Nu moet ik een vrije dag nemen als ik 3 maal wil rondzappen. Ook de digitale TV-gids is wel handig. En 3 zenders met alleen maar ?nieuwe? speelfilms. Er komt ook een balk in beeld bij het kiezen van een nieuwe zender met info. Daar staat op dolby digitaal bij sommige uitzendingen. Om al dit moois te horen heb ik een kabel nodig tussen decoder en mijn Marantz SR-14. De kabel heet s/pdif ik denk dat het een glasvezelkabel is. Ook voor de tuner in mijn SR-14 is die kabel nodig. Of dat ook dolby digitaal is weet ik niet, zijn er radio zenders die dat uitzenden? Al met al een hoop vragen wie van jullie kan mij hier iets over vertellen?

Stadium III

Mooi dat je 120 zenders hebt :P

Als je kaste digitaal rood light uitgang heeft dan is dat spidif

Je kunt die op je reciever aansluiten dmv glasvezel kabel

Verder durf k niet te zeggen als ieder kanaal 5.1 uitstuurt

Anders een foto kan nooit kwaat he !

Suc6
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

het is wel dolby digitaal...
maar geen 5.1
het is dolby digital 2.0
digitaal stereo signaal dus.
eigenlijk net als een cd-speler die je met glasvezel of coax aansluit.
digitaal signaal met een 2.0 codering.

wel zit er in het digitale tv signaal (radio weet ik niet want dat luister ik nog analoog)
een extra spoor verwerkt dat door een av-receiver kan worden omgezet naar een acceptabel geluid naar je surround en center. maar doordat dit 'erin verwerkt' zit moet het uitgepakt worden.
en dat is niet 5.1 want dat is 6 aparte sporen.

met een filmpje op tv heb je evengoed een redelijk surround geluid,
maar niet te vergelijken met 5.1/6.1/7.1

groet!

drees62

Heb mijn SR8001 ook verbonden met de (Samsung) ontvanger van @Home. De kabel die ik hiervoor gebruik is een digitale optische (toslink). Dat is de enige aansluiting die de Samsung voor doorverbinden van het geluid heeft. Er wordt inderdaad een Dolby Digital 2.0 signaal aangeboden en het werkt op zich wel.
Probleem is echter dat bij het kiezen van de bron DDS het signaal beduidend zachter is dan bijvoorbeeld DVD, TUNER of CD. Je kunt het volume dan natuurlijk opschroeven. Maar bij het uitschakelen of overschakelen naar een andere source vergeet je nog wel eens om het volume weer terug te schroeven en schrik je je de tandjes. shutup

Iemand dit probleem opgelost?

En welke surround-modus gebruiken jullie voor dit signaal. Ik heb tot nu toe het beste resutaat bij PL-movie.

Slesum

Ik heb zelf ook een digitaal kastje voor @home (Panasonic) Vind het geluid erg mat, analoog via de kabel ervaar ik veel voller (Kan het kastje digitaal en analoog aansluiten.) Volgens de audiospeciaalzaak hier is het zo dat het "normale" analoge signaal via de kabel veel meer informatie bevat en daardoor veel matter klinkt.
Volgens hem zou je het digitale kastje alleen maar moeten gebruiken voor tv ontvangst met een LCD of plasma tv en voor radio vooral analoog blijven luisteren...

Rob G

CiteerProbleem is echter dat bij het kiezen van de bron DDS het signaal beduidend zachter is dan bijvoorbeeld DVD, TUNER of CD. Je kunt het volume dan natuurlijk opschroeven.

Dit komt denk ik door de digitale ontvanger. Hiermee kun je het volume wel regelen, maar dit komt er eigenlijk op neer dat je het geluid alleen maar zachter kunt zetten.
Als je het volume van de ontvanger niet op maximaal zet, is het signaal naar de TV of receiver zachter dan bij een een cd/dvd/gewoon tv signaal. Zodra je een cd/dvd opzet zul je het volume dus weer terug moeten schroeven.

Het handigst is het dan ook om het volume van de Digitale ontvanger op maximaal te zetten, en het volume te regelen op de TV of Receiver m.b.v. universele afstandbediening.