Ik heb een technische vraag. Al jaren ben ik de gelukkige bezitter van o.a. een PM8000 versterker met KEF Q75 luidsprekers. De versterker heeft een paar jaar geleden een servicebeurt gehad met hoorbaar effect (uitgevoerd door Audio Service in Elst; naar mijn mening een uitstekend bedrijf) en in de KEF luidsprekers heb ik indertijd op advies van de fabrikant een verbeterde versie van de UniQ drivers geïnstalleerd, ook met een hoorbare verbetering. Ik ben nog steeds volkomen tevreden met dit materiaal want in uitstekende conditie, alhoewel de verleiding er wel is om eens wat nieuws aan te schaffen (maar is het verstandig?). Maar mijn vraag is de volgende. De specificaties van de MM ingang zijn 2.5 mV/47 kOhm. Ik gebruik een oude (ca. 40 jaar) Technics draaitafel (SL D3; werkt prima; LP's maak ik schoon met een OkkiNokki) met een Grado Gold 1 element (4 mV/47 kOhm). Het valt mij al jaren op dat (t.o.v. bijvoorbeeld de CD-speler of de tuner) ik het volume aardig moet open draaien voor een beetje "lekker" geluid. Nou is dat met deze versterker niet zo'n probleem, maar is (a) hier een reden voor en (b) is dit "eenvoudig" op tel ossen?