De Vifa touch fronts meten (inc cm's) 110 hoog 16 breed en 32 diep, met de spikes komt er zelfs nog 4 cm bij. De luidsprekers zijn zeer fraai om te zien en ogen, ondanks de afmetingen, zeer bescheiden. Het is een drie-weg systeem bestaande uit een 1" silk dome tweeter, 2 stuks 4" longstroke mid drivers en 2 stuks 6'side firing woofers. OP de een of andere manier zijn de luidsprekers in staat om in de ruimte te verdwijnen. Persoonlijk vind ik dit fijn aangezien ik de tijd van "prominent aanwezige" luidsprekers toch wel achter me heb liggen. Het geheel ziet er bijzonder fraai uit, aan de voeten is veel aandacht besteed en de aansluitingen (en het filter) zitten onderin de voet verwerkt. Via een sparing is kan de kabel de aansluitingen bereiken ook wanneer er geen spikes gebruikt worden. Zover het fysieke aspect van deze fraai ogende luidsprekers....
Set-up:
Als kabels gebruik ik "no-name" 2x2,5mm OFC koper. Als versterker gebruik ik momenteel een Pioneer VSX-LX50 totdat ik weer over mijn SR7005 kan beschikken (na de boedelscheiding). De spelers welke ik gebruik zijn een Pioneer BDP-170, Dual CS-728Q, aangesloten via DAC (Wolfson WM8770 en Wolfson WM8781)
Geluid:
Ik heb de Vifa's nu al weer iets langer opgesteld staan en iedere keer als ik ze beluister verbaas ik me over de duidelijkheid, transparantie en neutraliteit. Dit klinkt allemaal een beetje emotieloos maar dat is het zeker niet kan ik je verzekeren. Tot op heden heb ik nog geen kanten aan de luidsprekers kunnen vinden die me niet aanstaan, om het eerlijk te zeggen. Ik me wel afgevraagd, "zou ik liever niet een beetje meer diepgang willen/ een wat meer naar voren presentatie van het midden of een zijdezacht hoog? " Door er specifiek tijdens het luisteren er op te letten en mezelf deze vragen te stellen, is mijn antwoord iedere keer weer "nee". Ze reageren correct en adequaat en heb nog nergens een echte fout of zwakte in de weergave kunnen vinden.
De combinatie en afstemming van de gebruikte units zijn gewoon heel erg goed te noemen. Het geheel klinkt coherent met heel veel detaillering en zelfs bij complexe, snelle muziek blijft alles onderscheidbaar. De weergave loopt behoorlijk laag door (de fabriek claimt 38 Hz wat ook wel kan kloppen), een diepe en gedefinieerde bas is een van de kenmerken van deze zuil. Het midden klinkt heel open en natuurlijk en is aanwezig (maar nergens prominent) en het hoog klinkt helder, gedetailleerd en mooi open. De combinatie is snel, dynamisch, breed en ruimtelijk, subtiel als het moet, maar toch met de mogelijk om ook drukvol te spelen op wat hogere volumes.
Wat kenmerken bij muziek;
Tanika Tikaram – twist my sobriety (LP ancient hart) Hierin zit een mooie donkere klank van haar stem , welke toch weer anders klinkt zoals op mijn Floating audio's, het geheel maakt gewoon indruk en haar verdriet komt nog wat meer op me over.
Toto – I will remember. Dit nummer heb ik in mijn PA-tijd als referentienummer gebruikt, zo vaak dat ik het van binnen en van buiten ken. Toch hoor ik een diepte die ook weer anders is, het laag is mooi strak en diep. Het geheel klinkt vol, open en melodieus. Kippenvel momentje dus...
Hetzelfde geldt voor Herman van Veen – Hilversum drie ( uitvoering met gitaarbegeleiding a la Rosenberg) aangezien ik dit ook als referentie nummer gebruikte weet ik dat juist de stem van Herman moeilijke momenten kan opleveren voor luidsprekers (m.n. mid en midlaag) en het natrillen van de gitaarsnaren is heel realistisch te noemen, evenals de felheid in de aanzetten. Dit natrillen wordt door mij (als wanna-be-gitarist in mijn jonge jaren) als heel realistisch ervaren, evenals de dynamiek en de felheid die hierin zit.
Miles Davis – kind of blue is een van mijn favoriete cd's en de trompet(ten) klinken gewoon levensecht, evenals de piano. Contrabas bij het nummer So what staat losser in de ruimte en niet ver op de achtergrond. Instrumenten hebben elk hun eigen plek en zijn goed herkenbaar. Het aanzetten van de trompet (1'31") bezorgt me koude rillingen.
(voorlopige) Conclusie:
Initieel had ik wat terughoudendheid vanwege de hoogte waarop de tweeter zit en het idee dat dit te hoog zou zijn voor mijn luisterhoogte als ik gewoon op de bank zit. Dit probleem blijkt echter geheel niet bestaand te zijn. De Vifa touch luidsprekers weten zich positief te onderscheiden van de luidsprekers die ik tot nu toe gehad heb (en dat zijn er heel wat). Een eerste instantie lijken ze "neutraal", "transparant" of laidback te klinken, maar dat zijn ze zeker niet, ze zijn vooral heel eerlijk en geven de muziek weer zoals deze is.... niets meer en eigenlijk niets minder. Na toch al heel wat uren geluisterd te hebben ga ik ze steeds meer waarderen.