Door de jaren heen heb ik erg veel gesprekken gehad met techneuten die al 30 / 40 jaar in het vak zitten.
En er uiteraard erg veel van geleerd.
Met name over de zin en onzin van diverse dingen zoals modificaties, passieve en actieve componenten.
Er is een periode geweest dat er een hele emmer van een olie achtige substantie over componenten gesmeerd werd waardoor de boel beter zou gaan klinken.
Ook speciale houten onderzettertjes van honderden Euro's kwamen aan de orde en zelfs een speciale lamp.
Een compleet doorgeslagen wereld!
Ik sta gelukkig met 2 benen op de grond en blijf erg nuchter.
Sommige zeggen dat je b.v. tantaaltjes MOET vervangen anderen weer niet omdat het complete onzin is.
Tantaal is sowieso betrouwbaarder dan een elco.
Ook zijn er diverse elco's aan de orde geweest en een niet nader te noemen techneut vertelde mij dat je Panasonic FC (ultra low ESR)nooit in de signaalweg moet zetten en ook het waarom.
Het zou de feedbackloop kunnen beinvloeden en zelfs oscillatie verschijnselen in de hand kunnen werken.
Voor de voeding is het weer wel een goede keuze.
Aldus deze man.
Bij gevoelige versterker ontwerpen met een extreme slew rate/rise time zal dit zeker invloed hebben in zijn optiek.
We hebben dat toendertijd ook getoetst
Als iemand met een ton aan ervaring wat verteld zal ik dat nooit in de wind slaan.
You are never to old to learn.