Ik heb een 5.1.4 setup. Mijn plafond speakers hangen in een soort 'hybride' opstelling, net toepasbaar voor Atmos en Auro3D. (Nu heb ik eigenlijk geen enkel source materiaal voor Auro3D, dus echt belangrijk is dat ook weer niet
) maar het was gewoon de meest optimale plek om ze op te hangen.
Ik heb dus niet echt 'downfiring' ceiling speakers zoals Dolby suggereert (gaat wat lastig, gaten in een betonnen plafond voor inbouw speakers
).
Er zijn een heleboel verschillende Amp Assign opties, maar het lijkt erop dat drie opties het meest geschikt lijken...
I. Top Front & Top Rear - Atmos 4 speakers, Auro3D nee
II. Front Height & Rear Height - Atmos 4 speakers, Auro3D ja
III. Front Height & Surround Height - Atmos 2 speakers, Auro3D ja
Nu is mij vandaag iets opgevallen, en ik vroeg me af of dat hetzelfde is bij andere Marantz versterkers.
Met I. Top Front & Top Rear is het 3D effect het sterkste in Atmos.
Ik had verwacht dat dit hetzelfde zou zijn met II. Front Height & Rear Height. De speaker config is immers vrijwel gelijk. Tot mijn verbazing echter is de voor / achter mix anders. Staat de SR7011 in Front Height & Rear Height, dan worden de kanalen links achter en rechts achter netjes op de achter speakers afgespeeld, maar de kanalen links voor en rechts voor worden zowel op de plafond speakers voor als de plafond speakers achter afgespeeld. Eigenlijk niet logisch, immers rear height speakers zouden zelfs nog verder van de luisterpositie (kunnen) afstaan, dus waarom zou je daar front kanalen bij in mixen?
Heeft iemand hetzelfde geconstateerd met een SR7011 of een andere surround receiver van Marantz?
Als bron heb ik de Dolby 5.1.4 testfile gebruikt.
Ter verificatie heb ik ook wat DTS:X files geprobeerd. Ik vind het daar wat lastiger om goed de kanalen / objecten te herkennen, maar ik heb het idee dat ook daar de scheiding voor / achter in Front Height & Rear Height wat minder is.
Het is niet echt belangrijk, draai meestal in Atmos mode, maar het was wel verrassend. Iemand hetzelfde of een andere ervaring?