Nog een vraagje: weet iemand wat er precies bedoeld wordt met 'Marant / Denon unified speaker setup'? Ik heb er meerdere referenties naar gezien, maar weet eigenlijk niet welke opstelling ze daarmee bedoelen. Iemand?
Bij mijn zoektoch naar de juiste opstelling van de (height) channels kom ik een aantal verschillende benaderingen tegen, die (uiteraard) net niet helemaal uitwisselbaar zijn.
- DTS-X: opstelling boeit niet
- Dolby Atmos: 7.1.4 downfiring ceilign, 7.1.2 hoog geplaatst forward firing
- Auro 3D: height channel direct boven de fronts en surrounds (plus een optionlee voice of god channel)
In de manual van de SR7011 worden allerlei varianten getoond, maar wat is nu de beste? (Ik kan de kabels maar 1x trekken...)
Mijn height channels worden geen inbouw luidsprekers (wat lastig met een betonnen plafond
) maar losse speakers welke direct onder het plafond worden gemonteerd. Ik kan ze dus op de luisterplek richten.
Dolby suggereert om deze in lijn met de fronts op te nemen. Dat lukt. Ik heb de fronts iets verder uit elkaar staan dan vaak wordt gesuggereerd, maar ja, wil ook nog van muziek kunnen genieten
Mijn surrounds staan wat verder naar achteren, kan ze helaas niet verder naar voren plaatsen.
Na het vergelijken van allerlei opstellingen, en het lezen van wat white papers (onder andere van Auro) kom ik op iets als onderstaands uit:
- de heights in lijn met de fronts
- de heights front iets verder naar voren dan reguliereDolby setup,, maar niet helemaal boven de front speakers
- de heights back OF tegen de wand, of iets naar voren verschoven
Niets is optimaal, alles een compromis
Is het overigens de moeite waard om rekening te houden met Auro 3D, of kan ik dat gewoon negeren?