Hallo Marantz -en andere fanaten!
Al een eeuwigheid niets meer gepost hier. Ter schamele compensatie dan maar een extra lange post deze keer.
Er zijn 3 audio fora waar ik lid van ben en ik post over het algemeen maar weinig, maar om een of andere reden komt het Marantzforum er nog bekaaider vanaf. Komt waarschijnlijk omdat ik dit forum nu eenmaal associeer met het
merk Marantz, en daar heb ik eigenlijk nooit iets over te melden. Komt ook omdat ik niets heb met de moderne apparaten van dit merk. En nu met het nieuwe model 10 versterker voor 14500 euro is een nieuw dieptepunt bereikt, wat mij betreft (vorig dieptepunt was de PM10 voor aanvankelijk 7000 en later ongewijzigd voor 10000 euro). Ik zou graag in een ABX-test de Model 10 willen vergelijken met de oude PM15 (het vorige 30+kg bakbeest) uit 1994!
Een andere reden is dat als ik iets post op audiogebied, het me tegenstaat om het op alledrie de fora te plaatsen. Klinkt als een wanhopige schreeuw om aandacht in mijn oren; 1 forum (en soms maximaal 2) vind ik genoeg.
Afijn, ik heb de laatste jaren niet helemaal stilgezeten op audiogebied. Zo heb ik een PA-versterker aangeschaft, de Crown XLI1500 eindversterker en die vergeleken met mijn Marantz PM14. Daarover heb ik op andere fora gepost. Bottom line: voor slechts 369 euro doet de Crown vrijwel niet onder voor de 6000 gulden kostende PM14...
Ook ben ik me aan het oriƫnteren op nieuwe(re) speakers ter vervanging van mijn oude. Ik heb van het legendarische speakermerk 2 modellen beluisterd, de A5 en de S5mk2 voor respectievelijk 40k en 70k en dat was een behoorlijke deceptie, maar dat lag vooral aan de winkel. Ook hierover heb ik op een ander forum gepost.
Overigens: ik ben nog steeds enorm tevreden met de geweldige T+A's, maar ze zijn al 36 jaar oud en ooit zullen ze kapotgaan. Ik ben nu 57 jaar en wil nog eenmaal nieuwe(re) speakers (mijn laatste) kopen waar ik dan de komende decennia mee verder kan. En thans zijn de T+A's nog redelijk wat geld waard bij verkoop (zo'n 3000 euro).
Nu volgt de huidige situatie m.b.t. de audioset.
Allereerst: mijn Beyerdynamic DT 831 koptelefoon is na 26 jaar trouwe dienst kaduuk. Hij was al jaren bezig om langzaam uit elkaar te vallen (foam opgelost enzo) maar plotseling deed het linkerkanaal het niet meer. Jammer. Maar omdat ik de headset alleen gebruik bij het tv-kijken 's avonds laat dus ik had geen zin om er enkele honderden euro's tegenaan te gooien. Bovendien ben ik aan het sparen voor een toekomstige vervanging voor mijn T&A speakers. Dus heb ik voor 19,95 een of ander gesloten Sonytje gekocht. Klinkt bij lange na niet zo goed als de Beyer, maar dankzij de PEQ in de RME dac heb ik het geluid heel acceptabel weten te krijgen.
Tweedst: voor het eerst in mijn leven een nieuwe laptop gekocht (n maand geleden ofzo). De vorige was een krijgertje en die werd nu na 13 jaar zo ongelooflijk traag en lawaaierig dat het tijd werd voor een nieuwe, een betaalbare Lenovo (de Dells die ze hadden vond ik te duur). Dus een nieuwe laptop als onderdeel van mijn set.
Derdst: Mijn oude setup was lange tijd laptop->Zoom audio interface->RME dac-> versterker. Die Zoom zat ertussen omdat die een microfoonvoeding heeft en dat had ik nodig om de kamer in te meten mbv REW software. Maar omdat ik de komende tijd toch niet ga meten, heb ik de Zoom, na 6 jaar dienst, ertussenuit gehaald.
Ik heb thans dus de dac rechtstreeks via usb aan de laptop aangesloten. Daarbij heb ik een hele hoop software gedownload en geinstalleerd van de RME website, waardoor mijn dac, die toch al veel functionaliteit had, nog veel meer functies heeft gekregen. En dat allemaal gratis! De ondersteunig gaat zelfs terug tot de allereerste dac in deze serie, in 2016. Dikke pluim voor RME.
Ik heb het volgende geinstalleerd:
-uiteraard de driver. Nu kan ik zelf de samplerate instellen, tot 786kHz aan toe. Ik heb hem ingesteld op 24bit 96kHz.
-Remote. Nu kan ik vanaf de laptop de functies van de dac bedienen en dat gaat heel veel simpeler dan t gepriegel op t apparaat zelf. En ik heb nu de beschikking over grote, luxueuze schermen. Zie foto. Nu kan ik mbv de draadloze muis de equalizer bedienen vanaf de luisterplaats, met het eq scherm lekker groot op de tv!
-Digicheck NG. Nu kan ik de spectrumanalyzer oproepen op laptop en tv. Er kan nog veel meer mee, maar da's meer voor de echte techneuten. Zie foto.
Deze service van RME, het gratis ter beschikking stellen van waardevolle software voor RMEgebruikers vind ik echt fantastisch! Eindeloos veel beter dan al die gedwongen "updates" die andere fabrikanten van bijv. streamers hanteren...
En dan nu het controversiƫle gevolg van het rechtstreeks verbinden van de RME dac aan de laptop: ik heb voortdurend het vage idee dat het ietsje schoner en strakker klinkt. Het verschil is niet groot en ik denk dat het in een ABXtest niet overeind blijft. Net zoals bijvoorbeeld het verschil tussen natieve sample rate vergeleken met upsampling. De verschillen zijn klein en misschien alleen maar in mijn hoofd. Ik zou er iig geen extra uitgaven voor doen. Ik ben vooral blij met de gemakkelijkere en luxere bediening!
Vierst: gewoon omdat het kan, heb ik kortgeleden de Marantz PM14 versterker even op non-actief gesteld en de Crown XLI1500 in de set aangesloten. Die Crown klinkt echt prima. Hoe langer ik luister, hoe kleiner de imaginaire verschilletjes worden. Voorlopig hou ik het zo. Over een maand ofzo zet ik de PM14 weer in de set.
Tot zover,
Groet van Evert