Audirvana

Gestart door Matt, oktober 10, 2016, 18:28:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matt

Ik zie het hier af en toe wel passeren, zijn er mensen die gebruik maken van dit programma.
Voor en nadelen?
Met wat combineer je dit? (afspelen van mac of nas, ....)
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Crooijmaster

#1
Ik heb Audirvana (2.5.4 inmiddels) al iets langer in gebruik en ben onlangs volledig overgestapt van iTunes naar Audirvana.
Ik zal vanuit deze invalshoek wat plus- en minpuntjes neerpennen

nadelen:
1. Audirvana is geen echte UI-draak maar het blinkt zeker ook niet uit in gebruiksvriendelijkheid
- dit merk je bv met heen en weer schakelen tussen play queue en library. Audirvana 'vergeet' de positie waar je was en je begint weer bij het begin van je library
- ander voorbeeld is het ietwat knullige meta-data paneel om tags en titels van nummers te bewerken

2. de snelheid met een grote muziekbibliotheek is matig
3. het programma kost iets van EUR 70
4. een remote control app voor de iPhone is er, maar deze kost nog eens EUR 10
5. voor mensen met iPod en/of iPhone is er geen ondersteuning om je apparaat met Audirvana te syncen

voordelen:
1. het probeert niet voor je na te denken, zoals bv iTunes met de automatische albumwaardering frusty (dit duwde me over het randje)
2. na wat gewenning wordt de bediening minder erg
3. het is in staat DSD bestanden naar de DAC te sturen (geen plug-ins of zo noodzakelijk)
4. het neemt tijdelijk bezit van de DAC en bypassed de systeem mixer => geen pings en bliepjes van het systeem en andere programma's door je muziek over je speakers
5. het zou bitperfect zijn. Zelf heb ik het overigens nooit getest of ik het verschil met iTunes kon horen, het is volgens mij niet wereldschokkend in elk geval.
6. controle over de locatie van je muziekbestanden. Of dit een voordeel of nadeel is hangt veel van de gebruiker af. (Ik neig naar voordeel. in theorie kan dit ook met iTunes, maar kom op...)
7. Audirvana speelt zo'n beetje alle muziekbestanden af. Voor iTunes migranten is het best fijn om rechtstreeks FLACS te kunnen spelen zonder eea eerst om te zetten naar ALAC. En er is native DSD support. (moet je DAC ook kunnen maar met Marantz is dat geen probleem)
8. native support voor Qobuz streaming accounts (ook Tidal en highresaudio). Streaming nummers en lokale bestanden zijn naadloos in playlists te combineren

Je kunt Audirvana 2 (?) weken gratis proberen, ik zou het gewoon doen en daarna pas een knoop doorhakken.

ps. Persoonlijk zou ik liever zien dat Apple iTunes ontdoet van een hoop bullshit en er weer een makkelijke snelle player van maakt dan ben ik in een oogwenk weer terug. Aangezien de trend precies tegenovergesteld is ben ik bij Audirvana terechtgekomen.

ps 2. ik bewaar alle muziek op de lokale harddisk en heb geen nas. Ik heb een mac mini als component in mijn hifi-set opgenomen.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Matt

 :gp:

Top hier ben ik wat mee :)
Ik wacht nog even af om van die 2 gratis weken te kunnen profiteren.
Als ik een nieuwe versterker en DAC heb ga ik er mij aan wagen. Maar het is dus idd nog niet de perfectie  :angel:
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Crooijmaster

graag gedaan.

Sinds ik Audirvana heb zijn er al verschillende updates gekomen met bugfixes voor bugs die ik zelf nog niet was tegengekomen.
Wat ik zeggen wil is dat de software wél wordt onderhouden en dat is fijn als je ergens voor betaald hebt en ook met het oog op de toekomst. Apple wil nog wel eens veranderingen in nieuwe OSX/macOS doorvoeren waar niet alle software fijn op reageert.

Een echte nieuwe feature die voor mij wel fijn is is dat er Qobuz ondersteuning aan het programma is toegevoegd  HB.

succes. Ik ben wel benieuwd naar je nieuwe hardware  :kwijl:
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Matt

Dat Is idd top.

Wel las ik dat mensen die de eerste versie hadden een update moesten kopen om gebruik te kunnen maken van 2plus. Dat is natuurlijk wel minder prettig  frusty.

Qobuz is voornamelijk klassiek hé?

Dank je, ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitdraaien  :-D
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Bert5001

Speel jij toevallig met Apple


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Matt

Jup, al jaren mac in huis. Een goede beslissing die ik ooit heb gemaakt  hello
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Marvin

Hier Apple en Windows apparaten. Hebben beide hun sterke en minder sterke kanten. Wat dat betreft is Windows wel meer richting Apple geschoven. Daar waar Apple wat stilstand kent, maar zich dat ook wel kon/kan veroorloven. Vind ik dan hè.  Apple heeft wel altijd gelikte apparaten en doet in vergelijk met mindere hardware betere prestaties neerzetten. (Om maar even totaal off-topic te reageren). [emoji56]

Matt

Citaat van: marvin op oktober 14, 2016, 22:55:54
Hier Apple en Windows apparaten. Hebben beide hun sterke en minder sterke kanten. Wat dat betreft is Windows wel meer richting Apple geschoven. Daar waar Apple wat stilstand kent, maar zich dat ook wel kon/kan veroorloven. Vind ik dan hè.  Apple heeft wel altijd gelikte apparaten en doet in vergelijk met mindere hardware betere prestaties neerzetten. (Om maar even totaal off-topic te reageren). [emoji56]

Voor mij geen enkel probleem  :-D
Ik vind in der loop der jaren dat mac heel wat minder is geworden. Meer (hardware en software) problemen...
Mijn eerste iPhone werkte 4jaar, nu mag ik al blij zijn als ze het 2jaar volhouden.
En met de mac's zelf gaat het gelijk dezelfde richting uit. In combinatie met iPhone, iPad, airplay leuke dingen mogelijk. De berichten app, FaceTime, iCloud, overal en op elke browser documenten bewerken,... fantastische dingen  notworthy

Windows gebruik ik liever niet meer, 7 heb ik nog met plezier gebruikt maar met 8 stopte het voor mij :)
Ik gebruikte windows 7 ook enkel als werk pc. Voor exel, php, VBA, MS project,... Maar nu allemaal niet meer nodig, dus enkel maar mac  :yes:
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Crooijmaster

Citaat van: Matt op oktober 15, 2016, 17:59:53
Voor mij geen enkel probleem  :-D
Ik vind in der loop der jaren dat mac heel wat minder is geworden.
ik vooral sinds een paar dagen  nopompom

https://www.youtube.com/watch?v=-XSC_UG5_kU

geen magsafe, usb, ethernet, HDMI of 32GB op een 'Pro'  frusty
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Crooijmaster

just in

Audirvana Release 2.6
Major improvements including:
Rewritten database engine bringing strong improvements in the library manager performance and reliability
Album and tracks dynamics with EBU R128 3342 loudness dynamic range, and DR rating analysis
ReplayGain automatic volume levelling at track and album level
Management of multiple artists per track or album
Full Text Search and Hyperlink Navigation within the whole library
Sort names for artists names, tracks and albums titles for sorting with a different name than the displayed one
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5